Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
nezvládnutých emočních a sociálních problémů. Této nejvyšší etapy ve vývoji intelektu
nedosahuje část populace ani v dospělosti (Čáp a Mareš, 2001).
U schopností řešit určité konkrétní typy problémů byly však v průměrném věku u dětí v období
raného dospívání prokázány rozdíly. Ukázaly se i případy, kdy v některých typech úloh ani
patnáctiletí nepoužívali strategie v kontextu Piagetovy teorie (Mareš, Lacinová a Ježek, 2011).
Myšlení dětí v období pubescence se uvolňuje ze závislosti na konkrétní realitě. Zatímco dítě
v prepubertě chce poznat svět jaký je, v pubertě je typická potřeba přemýšlet také nad světem,
jaký by mohl či měl být (Vágnerová, 2005).
Podle Demetriou a Efklides (1985) se objevuje ve stádiu formálních logických operací 6 nových
schopností vymezování obsahu mysli:
1. Mentální manipulace s více než dvěma kategoriemi proměnných současně.
2. Uvažovat o změnách přicházejících s časem.
3. Hypoteticky zvažovat logické důsledky událostí.
4. Předvídat důsledky aktivit.
5. Detekovat logickou konzistenci a inkonzistenci v souboru výroků.
6. Relativistickým způsobem uvažovat o sobě, druhých a o světě.
U Keatinga (2004) nacházíme v období puberty podobné charakteristiky změn myšlení, kdy
dospívající připouštějí variabilitu různých možností, což přispívá k rozšíření možností při
uvažování o problému. Tato dovednost je důležitým předpokladem především pro chápání
myšlení druhých lidí.
V myšlení dospívajících dětí dále můžeme pozorovat změnu egocentrické perspektivy,
která je právě typická pro přechod mezi fází konkrétních a formálních logických operací. Jde o
nesnadné životní situace, kdy děti v pubertě, především na počátku, mívají problém pochopit,