Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

nezvládnutých  emočních  a  sociálních  problémů.  Této  nejvyšší  etapy  ve  vývoji  intelektu 

nedosahuje část populace ani v dospělosti (Čáp a Mareš, 2001). 

U schopností řešit určité konkrétní typy problémů byly však v průměrném věku u dětí v období 

raného dospívání  prokázány  rozdíly. Ukázaly se  i  případy, kdy v některých typech úloh  ani 

patnáctiletí nepoužívali strategie v kontextu Piagetovy teorie (Mareš, Lacinová a Ježek, 2011). 

Myšlení dětí v období pubescence se uvolňuje ze závislosti na konkrétní realitě. Zatímco dítě 

v prepubertě chce poznat svět jaký je, v pubertě je typická potřeba přemýšlet také nad světem, 

jaký by mohl či měl být (Vágnerová, 2005). 

Podle Demetriou a Efklides (1985) se objevuje ve stádiu formálních logických operací 6 nových 

schopností vymezování obsahu mysli: 

1. Mentální manipulace s více než dvěma kategoriemi proměnných současně. 

2. Uvažovat o změnách přicházejících s časem. 

3. Hypoteticky zvažovat logické důsledky událostí. 

4. Předvídat důsledky aktivit. 

5. Detekovat logickou konzistenci a inkonzistenci v souboru výroků. 

6. Relativistickým způsobem uvažovat o sobě, druhých a o světě. 

U Keatinga (2004) nacházíme v období puberty podobné charakteristiky změn myšlení, kdy 

dospívající  připouštějí  variabilitu  různých  možností,  což  přispívá  k rozšíření  možností  při 

uvažování  o  problému.  Tato  dovednost  je  důležitým  předpokladem  především  pro  chápání 

myšlení druhých lidí. 

V myšlení dospívajících dětí dále můžeme pozorovat změnu egocentrické perspektivy

která je právě typická pro přechod mezi fází konkrétních a formálních logických operací. Jde o 

nesnadné životní situace, kdy děti v pubertě, především na počátku, mívají problém pochopit, 

Témata, do kterých materiál patří