Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
školáka, který obvykle mnohem více potřebuje získat jistou zkušenost na základě hodnocení
jinými lidmi, např. učitelem ve škole.
2. Ocenění vhodnosti určité strategie pro řešení určitého problému. Mladší děti často setrvávají
na jednom způsobu řešení problému, který opakují, a to i přesto, že se ukáže jako nesprávné.
Starší dítě je již schopno pochopit, že je nutno změnit jinou strategii, pokud by ta původní
nebyla dostatečně účelná (Vágnerová, 2000).
Pokud chceme ukázat, ve které fázi vývoje myšlení se dítě nachází, zpravidla se pro
určení dosažené úrovně obecné schopnosti myšlení v praxi využívají běžné inteligenční testy.
Přesto že nejsou zcela úplně uspokojivým nástrojem, nebylo v současné praxi zatím nalezeno
nic užitečnějšího, co by pomohlo při nejrůznějších problémech. Samotný termín inteligence ve
smyslu mentálního vývoje bývá definován např. jako schopnost přizpůsobovat se novým,
nenaučeným, situacím na základě pochopení úplného souboru nejrůznějších vztahů. Právě na
základě běžných inteligenčních testů bývá stanoven inteligenční kvocient (IQ). Podle
dlouhodobých (vzhledem k vývoji jedince, longitudinálních) výzkumů však IQ obecně nemusí
být konstantní u všech jedinců, přestože to u některých dětí platit může. V rámci jedné
výzkumné studie byly tzv. projektivním testem osobnosti vyšetřovány děti, které v průběhu od
3 do 12 let dokládaly velmi významný vzestup IQ (někdy až o 40 – 50 bodů IQ) a srovnávány
s dětmi, u nich byl naopak zjištěn pokles IQ. Bylo zde také rozpoznáno, že souvisle se lepšící