Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
potřebách dítěte, ale rovněž i na postojích dospělých autorit.
Značně se ve školním věku rozvíjí také navazující složka socializačního procesu, kterou
je osvojování sociálních rolí. Jde o vzorce chování, které jsou v určité situaci očekávány od
určitého jedince. Ve školním prostředí si dítě stále upevňuje roli žáka, více poznává i doplňující
roli učitele, rovněž se pořád učí novým způsobům chování v roli spolužáka, kde se také od něj
očekává pomoc v případě potřeby, případně i nutná vzájemná podpora a soudržnost (Langmeier
a Krejčířová, 1998).
Během středního školního věku role žáka dosahuje nového významu. V rámci tohoto období
se děti již na školu adaptovaly a osvojily zdejší platné základní normy chování, kdy dítě již ví,
jaký výkon je vyžadován pro to, aby dosáhl především také spokojenosti dospělých.
Velice podstatným sociálním vlivem, kterým je dítě v daném věku neustále vystaveno, je
především význam očekávání a požadavků rodičů. Kromě nenahraditelné životní jistoty, kterou
rodiče dítěti stále dávají, dále právě oni především také určují, zda je žák posuzován jako
úspěšný, popřípadě alespoň jako přijatelný, nebo naopak. Jejich očekávání bude postoj dítěte
ovlivňovat do té míry, že se svým chováním bude snažit přiblížit k tomu, aby bylo dané
očekávání dosažitelné a možné.
Dítě v rámci svého vývoje dosáhne určité úrovně osobnostní zralosti, a to i pod vlivem nových
zkušeností, jakmile se adaptuje na školu. Důsledkem toho se ve středním školním věku mění
také jeho postoj k učiteli, kdy již obvykle nejde o emocionální vazbu, neboť tu dítě od něj již