Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vztazích s dospělými. Týká se to mimo jiné rovněž také potřeby seberealizace, kdy v rámci
vrstevnické skupiny jsou děti vzájemně srovnáváni na stejné úrovni a zastupují jistou vztažnou
skupinu, umožňující se vzájemně porovnávat (Vágnerová, 2000, Fontana, 2014).
Skupina vrstevníků u dětí středního věku obvykle vzniká na základě snadnosti vzájemného
kontaktu. Běžně může vznikat především ve školní třídě, neboť právě sem děti chodit musí.
Obvykle však nevzniká jen tam, ale také v okruhu bydliště, případně jinou alternativní formou
(například v rámci zájmového kroužku nebo výletu).
Ve středním školním věku v rámci kamarádských skupin ještě obvykle nejde o intimnější
a stálejší přátelství, neboť je do nich přijat v podstatě kdokoliv, pokud splňuje základní
podmínky (Vágnerová, 2000).
18
Vztahy mezi vrstevníky v tomto období zpravidla nejsou pevné a stálé. V jednu chvíli je dítě
schopné se s někým pohádat, kdy může pocítit náhle silnou nenávist, po další chvíli se však
zase dovede udobřit a skamarádit. Ve skupině se dítě učí strategicky myslet, spolupracovat,
komunikovat, soupeřit, smysl pro fair play (férové jednání), zvládat frustraci z prohry a
odolávat nátlaku skupiny (Thorová, 2015)
Jednou z hlavní vrstevnickou skupinou dítěte školního věku, a z hlediska tématu mé
diplomové práce zřejmě i nejdůležitější sociální skupinou, je školní třída. Charakteristická je
pro ni věková vyrovnanost, navíc se zde nepředpokládá různá úroveň kompetencí, čemuž však
běžně tolik nebývá. V tomto období se děti dostávají do takové fáze socializačního vývoje, kdy