Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

vztazích s dospělými. Týká se to mimo jiné rovněž také  potřeby seberealizace, kdy v rámci 

vrstevnické skupiny jsou děti vzájemně srovnáváni na stejné úrovni a zastupují jistou vztažnou 

skupinu, umožňující se vzájemně porovnávat (Vágnerová, 2000, Fontana, 2014). 

Skupina  vrstevníků  u  dětí  středního  věku  obvykle  vzniká  na  základě  snadnosti  vzájemného 

kontaktu. Běžně může vznikat především ve školní třídě, neboť právě sem děti chodit musí. 

Obvykle však nevzniká jen tam, ale také v okruhu bydliště, případně jinou alternativní formou 

(například v rámci zájmového kroužku nebo výletu). 

Ve  středním  školním  věku  v rámci  kamarádských  skupin  ještě  obvykle  nejde  o  intimnější 

a stálejší  přátelství,  neboť  je  do  nich  přijat  v podstatě  kdokoliv,  pokud  splňuje  základní 

podmínky (Vágnerová, 2000). 

18 

Vztahy mezi vrstevníky v tomto období zpravidla nejsou pevné a stálé. V jednu chvíli je dítě 

schopné se s někým pohádat, kdy může pocítit náhle silnou nenávist, po další chvíli se však 

zase dovede udobřit a skamarádit. Ve skupině se dítě učí strategicky myslet, spolupracovat, 

komunikovat,  soupeřit,  smysl  pro  fair  play  (férové  jednání),  zvládat  frustraci  z prohry  a 

odolávat nátlaku skupiny (Thorová, 2015) 

Jednou  z hlavní  vrstevnickou  skupinou  dítěte  školního  věku,  a  z hlediska  tématu  mé 

diplomové práce zřejmě i nejdůležitější sociální skupinou, je školní třída. Charakteristická je 

pro ni věková vyrovnanost, navíc se zde nepředpokládá různá úroveň kompetencí, čemuž však 

běžně tolik nebývá. V tomto období se děti dostávají do takové fáze socializačního vývoje, kdy 

Témata, do kterých materiál patří