Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
natolik nepotřebuje, a ve vztahu mezi učitelem a žákem se jedná už spíše o jistou vztahově
doplňující roli. Běžně zde autorita učitele ručí za určité sociální normy, které dítě respektuje.
Často však učitel nemusí mít osobní význam, což především u starších dětí ani nemívá. Názor
učitele má časem spíše hodnotu informace, jež je akceptována podle toho, v jakém je vztahu
k přijatým normám, zkušenosti a aktuálnímu sebehodnocení. Nejdůležitější význam pro děti
má, zda jeho nároky odpovídají pravidlům, která by měla být stanovená jasně dopředu. Pokud
se učitelovy požadavky od těchto pravidel liší, jsou dětmi považovány za nespravedlivé
a odmítají se jimi řídit.
Pokud dítě má dostatečně spolehlivé jistoty, jimiž je zaopatřen především rodinou, umožňují
mu pak soustředit se také na různé vztahy s vrstevníky. Za jednu z nejvýznamnějších potřeb
dítěte ve školním věku lze považovat právě potřebu kontaktu s vrstevníky. Jako nezbytný
předpoklad pro pozdější rozvoj hlubšího přátelství a intimních vztahů značným způsobem
slouží především zkušenost s různými kamarádskými vztahy. Dá se tvrdit, že každé dítě
středního školního věku vyžaduje býti akceptováno vrstevnickou skupinou.
17
Jedním z mezníků socializace je identifikace s vrstevnickou skupinou, kde vrstevníci dokáží
uspokojit mnohé potřeby, byť některé z potřeb bývají uspokojovány i rodiči, takže mohou být
překrývány i jimi (Vágnerová, 2000).
Sullivan (1953, in Vágnerová, 2000) poukazuje na význam vrstevníků jednak pro již