Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
děti byly samostatnější i soupeřivější a vykazovaly vyšší motivaci zvládat obtížné situace
a nevzdávaly se tak snadno. Z toho tedy můžeme usoudit, že intelektová výkonnost v tomto
věku je značně závislá zejména na výkonové motivaci a dobrém pracovním postoji. K podání
dobrého výkonu přichází motivace nejdříve zvnějška, kde hraje významnou roli především
výchova rodiny, ale i školy. Později se však podání lepšího výkonu postupně stává záležitostí
motivace vnitřní, mající původ v dítěti samotném. Skutečný obraz tvořivého myšlení, jež
přináší nové a různorodé způsoby řešení, však běžné inteligenční testy ani Piagetovy pokusy
nepodávají. Předpokladem úspěšných výkonů bývá často především pružnost a originalita, jež
14
je v dětství často přehlížena a výchovně doma i ve škole méně rozvíjena a mnohdy spíš
ojediněle systematicky posilována, přestože však právě poměrně paradoxně bývá v dospělosti
celkem značně vyžadována (Langmeier a Krejčířová, 1998).
K přechodu do etapy formálních operací a abstraktnímu myšlení dochází podle
Piagetových výzkumů v prepubertě i pubertě. Dalo by se vystihnout, že především v rámci
puberty dosahuje intelekt takové úrovně, která umožňuje účinné studování i náročných
vědeckých poznatků a jejich soustav, včetně řešení příslušných úloh. Podstatná část
mladistvých však nevyužívá této možnosti vzhledem k nedostatečné motivaci a k množství