Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

děti  byly  samostatnější  i  soupeřivější  a  vykazovaly  vyšší  motivaci  zvládat  obtížné  situace 

a nevzdávaly  se  tak  snadno.  Z toho  tedy  můžeme  usoudit,  že  intelektová  výkonnost  v tomto 

věku je značně závislá zejména na výkonové motivaci a dobrém pracovním postoji. K podání 

dobrého  výkonu  přichází  motivace  nejdříve  zvnějška,  kde  hraje  významnou  roli  především 

výchova rodiny, ale i školy. Později se však podání lepšího výkonu postupně stává záležitostí 

motivace  vnitřní,  mající  původ  v dítěti  samotném.  Skutečný  obraz  tvořivého  myšlení,  jež 

přináší nové a různorodé způsoby řešení, však běžné inteligenční testy ani Piagetovy pokusy 

nepodávají. Předpokladem úspěšných výkonů bývá často především pružnost a originalita, jež 

14 

je  v dětství  často  přehlížena  a  výchovně  doma  i  ve  škole  méně  rozvíjena  a mnohdy  spíš 

ojediněle systematicky posilována, přestože však právě poměrně paradoxně bývá v dospělosti 

celkem značně vyžadována (Langmeier a Krejčířová, 1998). 

K přechodu  do  etapy  formálních  operací  a abstraktnímu  myšlení  dochází  podle 

Piagetových  výzkumů  v prepubertě  i  pubertě.  Dalo  by  se  vystihnout,  že  především  v rámci 

puberty  dosahuje  intelekt  takové  úrovně,  která  umožňuje  účinné  studování  i  náročných 

vědeckých  poznatků  a jejich  soustav,  včetně  řešení  příslušných  úloh.  Podstatná  část 

mladistvých  však  nevyužívá  této  možnosti  vzhledem  k nedostatečné  motivaci  a  k množství 

Témata, do kterých materiál patří