Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

vyplývají (Mareš, Lacinová a Ježek, 2011). 

1.3  Sociální vývoj 

V této kapitolce je z hlediska tématu přechodu na 2. stupeň důležitá ze sociálních skupin 

dětí  vrstevnická  skupina  a  v rámci  ní  především  školní  třída,  protože  zejména  ve  složení 

kolektivu třídy a narušení sociálních vazeb dítěte, může docházet právě při přechodu z 1. na 2. 

stupeň  ZŠ.  Na  úvod  však  začínám  od  významu  rodičů,  neboť  ti  hráli  nejvýznamnější  roli 

v životě dítěte již od jeho počátku. 

Ačkoliv rodiče, případně rodina nebo i nejbližší okolí, má pro dítě během školního věku 

pořád nezastupitelný důležitý význam, nebývají však již natolik jedinými osobami, a to vlastně 

mnohdy už od předškolního věku. Významnými osobami pro dítě se již od počátku 1. stupně 

postupně více stávají především učitelé, spolužáci, ale i děti mimo třídu. Podle nich se dítě často 

učí  modelovat  právě  také  vlastní  způsoby  chování.  V rámci  sociální  vnímavosti  poskytuje 

skupina dětí možnosti k častějšímu a rozdílnějšímu vzájemnému působení mezi sebou.  

Rovněž již od počátků školního období, a vlastně už i z dřívější vývojové etapy, v rámci vývoje 

sociálních kontrol a hodnotové orientace si dítě s sebou nese jisté zvnitřněné základní normy 

sociálního chování, kdy ví, co je dovoleno a co je naopak zakázáno či trestáno.  Tyto zvnitřnělé 

normy  je  však  potřeba  v podstatě  neustále,  alespoň  do  jisté  doby,  podporovat  zvnějška.  Jak 

16 

sociální  kontroly,  tak  hodnotové  orientace  často  bývají  závislé  na  situaci  či  okamžitých 

Témata, do kterých materiál patří