Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vyplývají (Mareš, Lacinová a Ježek, 2011).
1.3 Sociální vývoj
V této kapitolce je z hlediska tématu přechodu na 2. stupeň důležitá ze sociálních skupin
dětí vrstevnická skupina a v rámci ní především školní třída, protože zejména ve složení
kolektivu třídy a narušení sociálních vazeb dítěte, může docházet právě při přechodu z 1. na 2.
stupeň ZŠ. Na úvod však začínám od významu rodičů, neboť ti hráli nejvýznamnější roli
v životě dítěte již od jeho počátku.
Ačkoliv rodiče, případně rodina nebo i nejbližší okolí, má pro dítě během školního věku
pořád nezastupitelný důležitý význam, nebývají však již natolik jedinými osobami, a to vlastně
mnohdy už od předškolního věku. Významnými osobami pro dítě se již od počátku 1. stupně
postupně více stávají především učitelé, spolužáci, ale i děti mimo třídu. Podle nich se dítě často
učí modelovat právě také vlastní způsoby chování. V rámci sociální vnímavosti poskytuje
skupina dětí možnosti k častějšímu a rozdílnějšímu vzájemnému působení mezi sebou.
Rovněž již od počátků školního období, a vlastně už i z dřívější vývojové etapy, v rámci vývoje
sociálních kontrol a hodnotové orientace si dítě s sebou nese jisté zvnitřněné základní normy
sociálního chování, kdy ví, co je dovoleno a co je naopak zakázáno či trestáno. Tyto zvnitřnělé
normy je však potřeba v podstatě neustále, alespoň do jisté doby, podporovat zvnějška. Jak
16
sociální kontroly, tak hodnotové orientace často bývají závislé na situaci či okamžitých