Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
jsou schopné vybudovat skupinu, jež určitým způsobem může jednat jako celek.
Děti se však také stávají samostatnější i v názorech na své spolužáky. Ve středním školním
věku děti hodnotí svoje vrstevníky zejména podle zjevných projevů, ve vztahu k očekávání,
avšak také podle toho, zda jsou jim jejich projevy příjemné nebo nikoliv (Vágnerová, 2000).
Pro vývoj sociálních vztahů v období puberty je především charakteristické uvolnění se
z přílišné závislosti na rodičích a zahajování různorodějších a významnějších vztahů
k vrstevníkům obojího pohlaví. Již od počátku období dospívání postupně začíná být proces
osamostatňování klíčový a rozhodující pro obstojné přebrání pozdějších základních životních
rolí. Proces související s osamocením a vymaněním se z přílišného vlivu rodiny se označuje
jako emancipace od rodiny. Obecně však rodina dítěti neustále poskytuje základní citovou
jistotu a útočiště v případech situaci ohrožení. Emancipace od rodiny je však nezbytná pro
osobní zrání a pro jeho snadnější proces je pro dospívající dítě významné hlubší, jistější a co
možná nejméně konfliktní vztahy, jež dítě k rodičům navázalo. Způsob, kterým je možné
postupně dosáhnout potřebné samostatnosti, si v podstatě hledá každé dítě. Přičemž však za
optimálních podmínek dbá, aby neztrácelo pozitivní vztah k rodičům. Jestliže se totiž
dospívajícími časem nepodaří uvolnit z přílišné závislosti na rodičích a zčásti přenést své vazby
na vrstevníky, pak může docházet i k různým obtížím, jež si okolí mnohdy ani nedovede