Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

(Vágnerová, 2000). 

23 

1.4  Pojetí a přínos vývojových kaskád 

Vývojové proměny z hlediska výsledků nejrůznějších výzkumů zachycují a ovlivňují 

mnohé vývojové projevy na základě toho, jak se účastní na složitém vývoji jedinců. Mnoho 

teorií se však nezabývá přímo popisem celkových důsledků, které by měly význam pro vývoj 

jedinců, především dětí. 

Velmi  významnou  je  však  právě  teorie  tzv.  vývojových  kaskád,  neboť  ta  se  právě  snaží 

popisovat  i  hromadné  či  masové  důsledky  pro  vývoj,  jež  z hlediska  různých  kritérií  působí 

rozdílně.  Díky  tomu  je  možné  především  podrobněji  se  zabývat  faktory  individuálního 

vývoje, jež mohou být v tomto smyslu zejména buď protektivní (mají ochranný účinek) nebo 

rizikové, a rovněž také dynamickými souvislostmi těchto faktorů. 

V souvislosti  s výzkumnými  metodami  využívá  pojetí  vývojových  kaskád  soubor 

organizovaných  longitudinálních  modelů  (dlouhodobých  z hlediska  vývoje  jedince).  Díky 

tomuto  přístupu  je  možné  vymezitzdravý  vývoj  a  jeho  souvislosti,  také  popsat  vývojové 

problémy či dokonce duševní nemoci.  

V praxi  umožňuje  přesněji  a  lépe  odhadnout  případné  konkrétní  potíže,  čímž  pomáhá 

předcházet  jejich  následkům  a  v podstatě  pak  také  poskytovat  určitý  nástroj  při  intervenci 

(zásahu  v něčí  prospěch),  což  může  mnohdy  zajistit  i  podstatnou  změnu  (Mareš,  Lacinová 

a Ježek, 2011). 

Na  lepší  pochopení  vývojových  kaskád  se  soustředil  například  výzkum  Milainena, 

Témata, do kterých materiál patří