Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
(Vágnerová, 2000).
23
1.4 Pojetí a přínos vývojových kaskád
Vývojové proměny z hlediska výsledků nejrůznějších výzkumů zachycují a ovlivňují
mnohé vývojové projevy na základě toho, jak se účastní na složitém vývoji jedinců. Mnoho
teorií se však nezabývá přímo popisem celkových důsledků, které by měly význam pro vývoj
jedinců, především dětí.
Velmi významnou je však právě teorie tzv. vývojových kaskád, neboť ta se právě snaží
popisovat i hromadné či masové důsledky pro vývoj, jež z hlediska různých kritérií působí
rozdílně. Díky tomu je možné především podrobněji se zabývat faktory individuálního
vývoje, jež mohou být v tomto smyslu zejména buď protektivní (mají ochranný účinek) nebo
rizikové, a rovněž také dynamickými souvislostmi těchto faktorů.
V souvislosti s výzkumnými metodami využívá pojetí vývojových kaskád soubor
organizovaných longitudinálních modelů (dlouhodobých z hlediska vývoje jedince). Díky
tomuto přístupu je možné vymezitzdravý vývoj a jeho souvislosti, také popsat vývojové
problémy či dokonce duševní nemoci.
V praxi umožňuje přesněji a lépe odhadnout případné konkrétní potíže, čímž pomáhá
předcházet jejich následkům a v podstatě pak také poskytovat určitý nástroj při intervenci
(zásahu v něčí prospěch), což může mnohdy zajistit i podstatnou změnu (Mareš, Lacinová
a Ježek, 2011).
Na lepší pochopení vývojových kaskád se soustředil například výzkum Milainena,