Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
schopni vnímat, ale rovněž i v souvislosti s našimi vnitřními stavy.
Podle Čápa a Mareše (2001) se v běžném životě setkáváme s jistými náročnými
životními situacemi, pro jejichž pojmenování se používají různé termíny: konflikt, frustrace,
stres, zátěž, a jiné. Někteří autoři (např. Mikšík, 1969) místo označení náročné životní situace
či zátěž používají například také označení svízelné situace.
Termínem konflikt v psychologii rozumíme působení určitých protichůdných sil, kterými jsou
protichůdné motivy, cíle, obecnější podmínky či vlivy, jde o velmi různorodý soubor situací
v lidském životě.
Pod termínem frustrace označujeme zklamání, zmarnění či bezvýslednost. Vyznačují se tím
situace, během nichž je znemožněno uspokojování důležitých potřeb. Mezi frustraci můžeme
řadit i konflikt. Kromě konfliktu lze rozlišit tyto druhy frustrace:
1. Deprivace, což je nedostatek něčeho důležitého (např. nedostatek podnětu pohybu u
nemluvněte nebo nedostatek kladného a trvalého emočního vztahu, lásky – označováno jako
citová deprivace).
2. Oddálení. Jedinec pociťuje naléhavě již nyní uspokojit potřebu, to však lze až v budoucnu
(např. děti nebo mladiství chtějí žít jako dospělí, nemají však k tomu potřebné kompetence).
25
3. Zmaření či nezdar, jde o zvlášť těžkou frustraci. Pod tímto pojmem se rozumí zhroucení
snahy o dosažení cíle či uspokojení potřeb (navíc se mnohdy zdá, že ani v budoucnu není naděje
na realizaci těchto cílů či potřeb).
Dále jsou již pojmy zátěž a stres užívány jako synonyma.
Za zátěž či stres se označuje jistá situace, při níž se zvyšují nároky na člověka, případně