Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

i zvíře či (živou) hmotu (dále již jen člověka), zároveň však také dochází ke znesnadňování 

podmínek  pro  jeho  běžnou  aktivitu.  Tímto  můžeme  mít  na  mysli  jak  fyzikální,  chemické 

a biologické podmínky či faktory (např. horko, chlad, hluk, jedy, úraz, infekce, fyzická námaha, 

atd.),  tak  i  psychické  (např.  namáhavá  duševní  práce,  náhlá  událost,  apod.).  

Z určitého hlediska zdrojem stresu může být jednak vyhrocená krátkodobá situace, jednak však 

také slabší, avšak dlouhodobá zátěž (Čáp a Mareš, 2001). 

Pro  naše  zdraví  představuje  riziko  ne  každý  stres,  ale  pouze  ten,  jenž  působí  dlouhodobě, 

a takový,  nad  kterým  nedokážeme  převzít  kontrolu.  Zdrojem  stresu  však  mohou  být  také 

poměrně obyčejné všední situace, které se však stále opakují a postupně sčítají. Naopak situace, 

které zvládneme, pomáhají posilovat pocit naší osobní kompetence.  

Zátěž tedy sama o sobě není jednoznačně špatná nebo dobrá (Stuchlíková a kol, 2005). 

Podle Buchwalda (2013) může dojít ke stresové situaci, pokud vnímáme ztrátu, ohrožení nebo 

výzvu.  Avšak  tyto  různé  vjemy  vyvolávají  různé  pocity.  Tedy  prožívání  ztrát  často  vede  ke 

vzteku či smutku, pocit ohrožení je provázen strachem a znepokojením. Jiné situace však na 

druhou  stranu  mohou  být  vnímány  jako  výzva  a  vzbuzovat  tak  pozitivní  pocity  jako  např. 

optimismus, zájem, radost a zvědavost. 

Podle  Lazaruse  (1966)  se  situace,  do  nichž  se  v životě  dostáváme,  může  stát  mimořádnou 

Témata, do kterých materiál patří