Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Problémem výchovy rodičů bývá poměrně často, že výchovný vliv při řešení nových
vývojových problémů dítěte přenechají společenskému kolektivu jeho vrstevníků, což je ve
většině případů školní třída nebo parta. V rámci každé z této sociální skupiny vrstevníků dítěte
se během poměrně krátké doby vytvoří určitý způsob soužití, který sice umožňuje nějakým
způsobem řešit problémy uvnitř této skupiny, obsahuje však rovněž často spoustu způsobů
chování a řešení problémů, jež zrovna ve společnosti dospělých nefungují, případně jsou
dokonce nežádoucí až protiprávní. Mnohdy totiž také stává, že v takové sociální skupině
dospívajících dětí mohou převládat jisté agresivní typy, které si tuto skupinu budují podle svých
vlastních potřeb, a jež mohou navíc také běžně slabší členy této skupiny fyzicky i psychicky
terorizovat či šikanovat. Dále je velmi důležité si rovněž uvědomit, že sociální učení ve
společnosti takovýchto vrstevnických kolektivů dítěti poskytuje jakési instrukce pro řešení
životních problémů či zátěží v dospělosti i mimo tento kolektiv a chování dítěte by se tak mohlo
stát i všeobecně problémové.
Během období dětství a dospívání je potřebné, aby se dítě naučilo samo řešit různé typy
konfliktů s různými lidmi. Jen tak snadno totiž nelze označit nějaké chování, které by mělo být