Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vlastní viny. S touto technikou se obdobně často lze setkat u přísně trestaných jedinců.
Jedinci s oslabenou jistotou, případně komplexem méněcennosti, si mohou pomáhat
identifikací s jistou významnější osobou či skupinou. Dítě se může vychloubat například
povoláním či autem otce.
V souvislosti se školní výkonnosti u dětí mnohdy dochází k úsilí o překonání nedostatku
výkonem v jiné oblasti, hovoříme o kompenzaci. Neúspěch v učebním předmětu může dítě
kompenzovat či nahradit úspěchem v jiném předmětu, případně v zájmové činnosti. Případně
však i způsobem chování, který však nemusí být vždy v souladu s normami.
Naopak při racionalizaci hledá jedinec určité rozumnější či rozumněji znějící vysvětlení svého
neúspěchu. Například dospívající dítě sice samo není spokojeno se svou životní situací, i přesto
se však může uklidňovat tím, že „jsou na tom druzí ještě hůř“.
31
Prvním zmíněným významným únikovým mechanismem je izolace člověka od ostatních či
samotářství. Dítě se například může vyhýbat konfliktům s ostatními způsobem, že tráví svůj
čas samo, případně jen s jedním či dvěma dobrými kamarády.
Další formou úniku je určitý návrat na vývojově nižší úroveň chování či vracení se k dřívějšímu
způsobu dosahování cílů. Jedná se o regresi. Například se dítěti narodí sourozenec a v tomto
důsledku začne z žárlivostí upoutávat svou pozornost tím, že projevuje neschopnost provádět
činnosti, které doposud konalo běžně. Mladší dítě může náhle vynucovat zavázání tkaniček po
rodičích, starší dítě si neví rady s běžnou domácí prací, kterou dříve mohli dělat i rádo,