Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
konkrétní zátěžovou situaci hodnotí samotné dítě, protože právě na základě toho také na danou
situaci obvykle reaguje. Navíc se jeho hodnocení často liší od hodnocení ostatních.
Běžně můžeme rozlišit dva typy hodnocení zvládání nějaké zátěže, přičemž s oběma dítě může
mít problémy:
1. Primární hodnocení. Týká se hodnocení stresoru a celé stresující situace, kdy jedinec
posuzuje míru závažnosti či míru rizika. Stresor může být jen potenciální, kdy dítěti hrozí,
v jiném případě je aktuální či reálný, jenž na dítě doléhá. V obou případech může dítě stresující
situaci posuzovat chybně, zpravidla přeceňovat ji nebo podceňovat. Důležitým faktorem je zde
především věk dítěte, neboť čím je mladším, tím je obvykle horší jeho schopnost adekvátně
posoudit hrozbu.
2. Sekundární hodnocení. Jedná se o posouzení vlastních možností samotného jedince, jak se
s danou zátěží může vyrovnat či jaké má dostupné zdroje pro zvládnutí zátěžové situace (Mareš,
2001).
Sekundární posouzení může mít podle Smitha a Lazaruse (1990, in Mareš 2001) tyto podoby:
a) Jedinec zvažuje, zda obstojí, získá uznání, nebo selže či zesměšní se.
b) Jedinec posuzuje svůj potenciál zasáhnout do situace, řešit problém.
c) Jedinec posuzuje svůj potenciál zvládnout vlastní emoce.
d) Jedinec odhaduje, jak se asi daná situace bude dál vyvíjet.
Faktory přiměřeného či nepřiměřeného sekundárního hodnocení jsou opět věk, rovněž však
zkušenosti, nově přibývající rozsah a dostupnost sociální podpory, a především také vývoj
jedincova Já, adekvátnost jeho sebepojetí či sebehodnocení. Způsob dalšího jednání totiž může