Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

zátěže (Thoits, 1986, in Mareš, 2001). 

Příkladem  může  být  pomoc  při  zpracování  emocí  během  vzniklé  situace,  znovu  uvedení 

známých společenských rolí, provádění běžných aktivit, které odvádí pozornost od ohrožujících 

vlivů (Prinstein a kol., 1996, in Mareš, 2001). 

                                                 
2 Znění otázek Otázka 17: Při přechodu z 1. na 2. stupeň jsem cítil/a podporu ze strany školy a učitelů. 
Otázka 18: Při přechodu z 1. na 2. stupeň jsem cítil/a podporu ze strany kamarádů. 
Otázka 19: Při přechodu z 1. na 2. stupeň jsem cítil/a podporu ze strany spolužáků. 
Otázka 20: Při přechodu z 1. na 2. stupeň jsem cítil/a podporu ze strany rodičů. 
 
 

37 

3.2  Rizikové faktory zvládání zátěže 

Těmito  faktory  označujeme  okolnosti  komplikující  zvládání  zátěže,  tedy  takové 

skutečnosti,  které  zvyšují  pravděpodobnost,  že  ve  srovnání  s náhodně  vybraným  jedincem 

z celkové populace bude individuální vývoj daného dítěte narušen v emocionální, kognitivní, 

sociální nebo akční oblasti. Význam zde může mít například zvláštnosti myšlení (např. dítě se 

při uvažování neopírá o realitu, ale o svá přání), vývojové opoždění, postižení jedince, poruchy 

učení a chování nebo dlouhodobé vyčerpání vnitřních rezerv (burn-out syndrom). 

vnitřních faktorů komplikujících zátěž jsou zde významné zejména: 

Naučená bezmocnost (learning helplessness). Vztahuje se k situacím, při nichž se jedinci zátěž 

nedaří zvládnout, a které mají tendenci se stále do určité míry opakovat. Rozhodující zde není 

sám neúspěch, ale způsob, kterým si vysvětlujeme jeho příčiny. Jedinec pociťuje, že negativní 

Témata, do kterých materiál patří