Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
požadovaných výsledků (Wallston, Smith a Dobbins, 1987, in Mareš, 2001).
Vnímaná osobní zdatnost (self-efficacy). Jde o jedincovo posouzení vlastních schopností,
způsobilosti něco vykonávat, něčeho dosáhnout. Tato záležitost zpravidla bývá podložena
rozumovými úvahami a podpořena argumenty. Můžeme vysvětlit osobní zdatnost jedince podle
cílů, jež si klade, a způsobů, kterými se snaží cíle dosáhnout či podle kvality podávaných
výkonů (Bandura, 1997, in Mareš, 2001).
Dostatečné zvládací úsilí, kdy jedinec subjektivně hodnotí závažnost podnětů přicházejících
z prostředí. Jestliže jeho hodnocení dospěje k závěru, že jde o zátěž, se kterou je potřeba něco
udělat, nastupuje snaha, kterou chce jedinec oddálit nebo zmenšit negativní důsledky zátěže,
vzdálit se od nežádoucího stavu, a v rámci možností také dosáhnout příznivého stavu či stavu
společensky oceňovaného (Mareš, 2001).
Obzvláště na tyto dva předchozí uvedené faktory bych zde kladl větší důraz, protože souvisí
s mým výzkumem. Konkrétně s výzkumnou otázkou 151 z dotazníku pro žáky 6. tříd. Daná
otázka se týká pocitu samostatnosti žáka.
1 Znění otázky 15: S přechodem na 2. stupeň se cítím samostatnější.
36
Významnými vnějšími zdroji zvládání zátěže jsou obvykle považovány hlavně:
Sociální opora (social support). Lze ji vymezit jako uspokojování základních společenských
potřeb jedince pomocí vzájemného působení (interakce) s jinými lidmi. Ze základních