Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

požadovaných výsledků (Wallston, Smith a Dobbins, 1987, in Mareš, 2001). 

Vnímaná  osobní  zdatnost  (self-efficacy).  Jde  o  jedincovo  posouzení  vlastních  schopností, 

způsobilosti  něco  vykonávat,  něčeho  dosáhnout.  Tato  záležitost  zpravidla  bývá  podložena 

rozumovými úvahami a podpořena argumenty. Můžeme vysvětlit osobní zdatnost jedince podle 

cílů,  jež  si  klade,  a  způsobů,  kterými  se  snaží  cíle  dosáhnout  či  podle  kvality  podávaných 

výkonů (Bandura, 1997, in Mareš, 2001).  

Dostatečné zvládací úsilí, kdy jedinec subjektivně hodnotí závažnost podnětů přicházejících 

z prostředí. Jestliže jeho hodnocení dospěje k závěru, že jde o zátěž, se kterou je potřeba něco 

udělat, nastupuje snaha, kterou chce jedinec oddálit nebo zmenšit negativní důsledky zátěže, 

vzdálit se od nežádoucího stavu, a v rámci možností také dosáhnout příznivého stavu či stavu 

společensky oceňovaného (Mareš, 2001). 

Obzvláště na tyto dva předchozí uvedené faktory bych zde kladl větší důraz, protože souvisí 

s mým  výzkumem.  Konkrétně  s výzkumnou  otázkou  151  z dotazníku  pro  žáky  6.  tříd.  Daná 

otázka se týká pocitu samostatnosti žáka. 

                                                 
1 Znění otázky 15: S přechodem na 2. stupeň se cítím samostatnější. 

36 

Významnými vnějšími zdroji zvládání zátěže jsou obvykle považovány hlavně: 

Sociální opora (social support). Lze ji vymezit jako uspokojování základních společenských 

potřeb  jedince  pomocí  vzájemného  působení  (interakce)  s jinými  lidmi.  Ze  základních 

Témata, do kterých materiál patří