Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
významně ohrozit právě přeceňování, ale i podceňování sebe samého. (Mareš, 2001)
Z jiného pohledu je podstatné odlišovat, zda dítě hodnotí zátěžovou situaci jako ovlivnitelnou
vlastními silami, nebo neovlivnitelnou. Dítě obvykle volí jiné zvládací strategie, pokud usoudí,
že situaci v žádném případě nemůže sám ovlivnit. Jinak tomu zpravidla bude, pokud získá
přesvědčení, že může běh dění alespoň částečně samo ovlivnit či změnit. V dané souvislosti lze
podle Rothbauma (1982, in Mareš, 2001) zmínit pojem neovlivnitelnost (uncontrolability),
který se vztahuje ke vnímané kontrolovatelnosti a řiditelnosti dění jedincem.
Jestliže dítě vnímá událost jako neovlivnitelnou, prožívá pak emoce, které mu znesnadňují
zvládání zátěže. Při hodnocení situace jako nejasné, nejisté, se u dítěte často střídají pocity
34
strachu a naděje. Pokud hodnotí situaci jako neovlivnitelnou, obvykle nejprve prožívá pocit
úzkosti. Hodnotí-li však situaci jako neovlivnitelnou, přičemž mu okolí připomíná jeho
odpovědnost, vytváří se v něm pocit viny, případně vzteku (Mareš, 2001).
Rothbaum (1982, in Mareš, 2001) dále rozlišuje a uvádí strategie snažící se kontrolovat a řídit
běh dění při zvládání zátěžové situace. Každá z těchto strategií má dvě podoby:
1. Primární strategie kontroly a řízení. Rozumí se tím snahy přizpůsobit okolní prostředí do
podoby, jež by odpovídala přáním jedince.
2. Sekundární strategie kontroly a řízení. Zde je naopak záměrem přizpůsobit své vlastní
možnosti vnějším okolnostem.