Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
situace, únik do nemoci, apod.)
Zatímco první dvě zmíněné orientace mohou být velmi efektivní (a, b), únikové reakce bývají
adaptivní velmi zřídka (c). Cílem by však mělo být naučit se přiměřeným technikám, jak
realizovat tyto strategie, především tedy ty vhodnější z nich.
2. Zvládací styl. Ten je více určován osobnostními zvláštnostmi, jedincovými dispozicemi,
získává charakter jedincových rysů chování (Mareš, 2001)
Podle Compase (1998, in Mareš, 2001) můžeme rozpoznat hlavní charakteristiky
zvládání, kterými jsou především:
1. Funkce, jež zvládání plní (zvládání zaměřené na vyřešení problému, který jedincovi
komplikuje život, popřípadě snaha zvládnout své emoce vyvolané daným problémem).
2. Jedincovy cíle, které si pro zvládání stanovil (primární, sekundární; souvisí kontrolou
a řízením).
3. Metody, které při zvládání používá (převážně kognitivní, respektive převážně behaviorální).
4. Základní orientacejeho reagování na zátěž (angažovat se, vstupovat do problémů, nebo
neangažovat se, utíkat od problémů).
5. Podstata řídících procesů (regulace převážně behaviorální, emocionální, atd.)
33
Pokud je zvládání zátěže vědomé přizpůsobování se stresoru, můžeme v této úzké
souvislosti hovořit o významné roli vnímání a hodnocení závažnosti zátěže. Klademe-li důraz
na zvládání zátěže u dětí, mohou závažnost jeho zátěžové situace hodnotit rodiče dítěte, jeho
kamarádi, učitelé, zdravotníci, apod., nebo dítě samo. Nejvýznamnější zde bude, jak svou