Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Pokud je dítě postaveno do situace, kterou vnímá jako zátěžovou, nehodnotí pouze tuto
situaci samotnou. Posuzuje také své vlastní možnosti a okolnosti, jak či kterými prostředky se
může se zátěží vyrovnat, popřípadě rovněž posuzuje, do jaké míry na danou situaci postačí.
Uvádím zde následující dvě podkapitoly, kde vymezuji významné faktory neboli činitelé či
okolnosti zvládání zátěže. Jedna skupina faktorů zvládání zátěže usnadňuje, a můžeme ji
označit jako protektivní faktory. Naproti tomu rozeznáváme skupinu faktorů, která zvládání
zátěže komplikuje, ty lze pojmenovat jako rizikové faktory.
Tyto dvě podkapitoly zde uvádím zvláště kvůli některým konkrétním faktorům, které
souvisí s mým výzkumem, přesněji s určitými výzkumnými otázkami, které byly realizovány
v rámci dotazníku pro žáky 6. tříd.
Těmito významnými faktory jsou z protektivních zejména vnímaná osobní zdatnost, dostatečné
zvládací úsilí a sociální opora z rizikových pak hlavně v rámci sociálních faktorů především
nepříznivé vlivy školy, například negativní klima školy a nedostatečná nebo chybějící sociální
opora. Více informací k těmto faktorům je uvedeno právě v rámci výčtů níže.
3.1 Protektivní faktory zvládání zátěže
Zabývat se vymezením faktorů, jež dítěti pomáhají zátěži předcházet, respektive ji
úspěšně zvládnout je celkově velice obtížné. Důležité je tuto problematiku stále chápat
v širokých souvislostech. Významnou roli zde odehrává především spolupůsobení osobních
dispozic (předpokladů, vlastnosti vrozené výbavy), rodinné prostředí, situační a kulturní