Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Pokud je dítě postaveno do situace, kterou vnímá jako zátěžovou, nehodnotí pouze tuto 

situaci samotnou. Posuzuje také své vlastní možnosti a okolnosti, jak či kterými prostředky se 

může se zátěží vyrovnat, popřípadě rovněž posuzuje, do jaké míry na danou situaci postačí. 

Uvádím  zde následující  dvě podkapitoly, kde  vymezuji významné  faktory  neboli činitelé  či 

okolnosti  zvládání  zátěže.  Jedna  skupina  faktorů  zvládání  zátěže  usnadňuje,  a  můžeme  ji 

označit jako protektivní faktory. Naproti tomu rozeznáváme skupinu faktorů, která zvládání 

zátěže komplikuje, ty lze pojmenovat jako rizikové faktory

Tyto dvě podkapitoly zde uvádím zvláště kvůli některým konkrétním faktorům, které 

souvisí s mým výzkumem, přesněji s určitými výzkumnými otázkami, které byly realizovány 

v rámci dotazníku pro žáky 6. tříd.  

Těmito významnými faktory jsou z protektivních zejména vnímaná osobní zdatnost, dostatečné 

zvládací úsilí a sociální opora z rizikových pak hlavně v rámci sociálních faktorů především 

nepříznivé vlivy školy, například negativní klima školy a nedostatečná nebo chybějící sociální 

opora. Více informací k těmto faktorům je uvedeno právě v rámci výčtů níže. 

3.1  Protektivní faktory zvládání zátěže 

Zabývat  se  vymezením  faktorů,  jež  dítěti  pomáhají  zátěži  předcházet,  respektive  ji 

úspěšně  zvládnout  je  celkově  velice  obtížné.  Důležité  je  tuto  problematiku  stále  chápat 

v širokých  souvislostech.  Významnou  roli  zde  odehrává  především  spolupůsobení  osobních 

dispozic  (předpokladů,  vlastnosti  vrozené  výbavy),  rodinné  prostředí,  situační  a  kulturní 

Témata, do kterých materiál patří