Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
věci, které se mu v životě dějí, jsou nekontrolovatelné (Stuchlíková, 2005).
Naučená bezmocnost obvykle mívá nesnadno překonatelné důsledky v oblastech emoční
bilance (převažují negativní pocity), motivace (jedinec ztrácí motivaci něco se svým stavem
dělat a stává se lhostejným či odevzdaným), ale také v poznávacích procesech (drží se
naznačených vyložených schémat a nedokáže nahlédnout, v čem by mohly být chybné). Navíc
dítě běžně nemá zájem se z této situace dostat, neboť to vyžaduje značné velké úsilí, respektive
mnohdy ani neví jak. Nenahraditelná by zde mohla být právě přízeň sociální opory, je-li však
k dispozici a funkční (Seligman, in Stuchlíková, 2005).
Pesimistický vysvětlovací(explanační)styl se vyskytuje u dítěte se sklony vysvětlovat příčiny
špatných výsledků jako stálé, globální (celkové) a vůči sobě vnitřní, kdežto příčiny dobrých
jevů jako nestálé, specifické a vůči sobě vnější (Eisner a Seligan, 1996, in Mareš, 2001)
Zásadními vnějšími rizikovými okolnostmi, které můžeme hledat v okolí dítěte, jsou
sociální faktory, ke kterým patří především nepříznivé rodinné vlivy (rozporné výchovné styly,
rozvod rodičů či jejich nezaměstnanost, atd.) nepříznivé vlivy vrstevníků (oběť nebo aktér
šikanování, vliv party s negativními hodnotami nebo rozchod s kamarádem či kamarádkou),
nepříznivé vlivy školy (nevhodné způsoby zkoušení a hodnocení žáků, negativní postoje a
očekávání učitele vůči žákovi vedoucí ve vzájemné konflikty, negativní klima školy či školní
třídy vedoucí v konflikty žáka se spolužáky, sociální izolace žáka ve třídě, špatné známky,