Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

věci, které se mu v životě dějí, jsou nekontrolovatelné (Stuchlíková, 2005). 

Naučená  bezmocnost  obvykle  mívá  nesnadno  překonatelné  důsledky  v oblastech  emoční 

bilance  (převažují negativní  pocity),  motivace  (jedinec ztrácí  motivaci  něco se svým  stavem 

dělat  a  stává  se  lhostejným  či  odevzdaným),  ale  také  v poznávacích  procesech  (drží  se 

naznačených vyložených schémat a nedokáže nahlédnout, v čem by mohly být chybné). Navíc 

dítě běžně nemá zájem se z této situace dostat, neboť to vyžaduje značné velké úsilí, respektive 

mnohdy ani neví jak. Nenahraditelná by zde mohla být právě přízeň sociální opory, je-li však 

k dispozici a funkční (Seligman, in Stuchlíková, 2005). 

Pesimistický vysvětlovací(explanační)styl se vyskytuje u dítěte se sklony vysvětlovat příčiny 

špatných výsledků jako stálé, globální (celkové) a vůči sobě vnitřní, kdežto příčiny dobrých 

jevů jako nestálé, specifické a vůči sobě vnější (Eisner a Seligan, 1996, in Mareš, 2001) 

Zásadními vnějšími rizikovými okolnostmi, které můžeme hledat v okolí dítěte, jsou 

sociální faktory, ke kterým patří především nepříznivé rodinné vlivy (rozporné výchovné styly, 

rozvod  rodičů  či  jejich  nezaměstnanost,  atd.)  nepříznivé  vlivy  vrstevníků  (oběť  nebo  aktér 

šikanování,  vliv party s negativními  hodnotami nebo rozchod s kamarádem  či  kamarádkou), 

nepříznivé  vlivy  školy  (nevhodné  způsoby  zkoušení  a  hodnocení  žáků,  negativní  postoje  a 

očekávání učitele vůči žákovi vedoucí ve vzájemné konflikty, negativní klima školy či školní 

třídy  vedoucí  v konflikty  žáka  se  spolužáky,  sociální  izolace  žáka  ve  třídě,  špatné  známky, 

Témata, do kterých materiál patří