Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o výkon, schopnosti nebo úspěch či neúspěch, ale spíše o pozitivní vztahy mezi učiteli a žáky,
pocit sounáležitosti se školou u žáků, ale i u učitelů, oporu a pomoc poskytované žákům ze
strany učitelů, zamezování strachu a úzkosti v mezilidských vztazích, apod. Vše zmíněné totiž
vždy ovlivní postoje žáků k učení, na jejich školní výsledky či dokonce změny osobnosti žáků.
42
V této souvislosti patří zásadní postavení v rámci klimatu školy zejména sociálnímu
klimatu školní třídy, což je mikrosociálním prostředím, ve kterém se pohybují žáci. Toto
prostředí ovlivňuje jejich učení a chování.
Klima školní třídy je vytvářeno:
kvalitou školní výuky,
kvalitou vztahů mezi učiteli a žáky,
uznáním žákova úsilí
a snahy ze strany vyučujících (Mareš, 2001).
V rámci teoretického výzkumu v podstatě související s výsledky výuky je známa například
teorie kompatibility vývojové fáze s prostředím (Wigfield a kol., 1991, in Walterová, 2011), jež
zahrnuje pojetí prostředí školy ve vztahu s naplněním vývojových potřeb žáků a studentů
především v období pubescence, případně následným vývojovým obdobím.
Podle výzkumných zkušeností Roeserta, Eccleho a Sameroffa (2000, in Walterová, 2011) mají
třem základním náznakově vyjádřeným potřebám pubescentů, kterými jsou kompetence
(způsobilost), autonomie (samostatnost) a vytváření kvalitních vztahů s ostatními, odpovídat
tyto charakteristiky sociálního klimatu:
1. Organizační charakteristiky školy, které zahrnují silné vedení, příležitosti pro všechny