Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

o výkon, schopnosti nebo úspěch či neúspěch, ale spíše o pozitivní vztahy mezi učiteli a žáky

pocit sounáležitosti se školou  u žáků, ale i  u učitelů,  oporu a pomoc poskytované žákům ze 

strany učitelů, zamezování strachu a úzkosti v mezilidských vztazích, apod. Vše zmíněné totiž 

vždy ovlivní postoje žáků k učení, na jejich školní výsledky či dokonce změny osobnosti žáků. 

42 

V této  souvislosti  patří  zásadní  postavení  v rámci  klimatu  školy  zejména  sociálnímu 

klimatu  školní  třídy,  což  je  mikrosociálním  prostředím,  ve  kterém  se  pohybují  žáci.  Toto 

prostředí ovlivňuje jejich učení a chování

Klima školní třídy je vytvářeno: 

kvalitou školní výuky, 

kvalitou vztahů mezi učiteli a žáky, 

uznáním žákova úsilí 

a snahy ze strany vyučujících (Mareš, 2001). 

V rámci  teoretického  výzkumu  v podstatě  související  s výsledky  výuky  je  známa  například 

teorie kompatibility vývojové fáze s prostředím (Wigfield a kol., 1991, in Walterová, 2011), jež 

zahrnuje pojetí prostředí školy ve vztahu s naplněním vývojových potřeb žáků a studentů 

především v období pubescence, případně následným vývojovým obdobím. 

Podle výzkumných zkušeností Roeserta, Eccleho a Sameroffa (2000, in Walterová, 2011) mají 

třem  základním  náznakově  vyjádřeným  potřebám  pubescentů,  kterými  jsou  kompetence 

(způsobilost),  autonomie  (samostatnost)  a  vytváření  kvalitních  vztahů  s ostatními,  odpovídat 

tyto charakteristiky sociálního klimatu

1.  Organizační  charakteristiky  školy,  které  zahrnují  silné  vedení,  příležitosti  pro  všechny 

Témata, do kterých materiál patří