Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

období jako důležitý faktor. V období věku dítěte kolem 11 let hraje totiž zásadní roli nástup 

puberty

Pro  větší  přiblížení  především  sociálního  prostředí  školy  věnuji  zde  nejprve  prostor 

podkapitole klimatu školy a školní třídy, následně zmíním roli školního kurikula a nakonec 

organizačním způsobům přechodůjako klíčovému faktoru zátěže na straně školy. 

5.1  Klima školy a školní třídy 

Uvést přesnou definici pojmu klima v podstatě není možné, neboť se odborníci odlišují 

ve svých konceptualizacích. 

Pro  potřeby  práce  můžeme  vymezit,  že  pojem  klima  zahrnuje  ustálené  postupy  vnímání, 

prožívání, hodnocení a reagování všech účastníků školy na to, co se ve škole odehrálo, právě 

odehrává  nebo  má  v budoucnu  odehrávat.  Důležité  je  však  především,  jak  klima  vnímají 

samotní účastníci školy. 

Toto sociální klima je ovlivňováno zejména organizací chodu školy a způsobem řízení. (Mareš, 

2001) 

Škola sama o sobě se vyznačuje mnoha charakteristikami. Z charakteristik sociálního 

prostředí by si zasloužily zmínit mimo jiné především: 

1. žákovské názory na vybavení školy, 

2. žákovské názory na vstřícnost a pomoc ze strany učitelů školy, 

41 

3. pocit bezpečí a jistoty žáků ve škole. A mnohé další (Mareš, 2001). 

Položil  bych  zde  z výše  uvedených  3  charakteristik  důraz  především  na  2. žákovské 

charakteristiky na vstřícnost a pomoc ze strany učitelů školy, jelikož obzvláště souvisí s mými 

výzkumnými otázkami 12 a 13, z dotazníku pro žáky 6. tříd. Tyto výzkumné otázky zjišťují 

zejména žáky vnímanou vstřícnost od učitelů k nim. Konkrétně, zda dítě vnímá, že se učitelů 

Témata, do kterých materiál patří