Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
období jako důležitý faktor. V období věku dítěte kolem 11 let hraje totiž zásadní roli nástup
puberty.
Pro větší přiblížení především sociálního prostředí školy věnuji zde nejprve prostor
podkapitole klimatu školy a školní třídy, následně zmíním roli školního kurikula a nakonec
organizačním způsobům přechodůjako klíčovému faktoru zátěže na straně školy.
5.1 Klima školy a školní třídy
Uvést přesnou definici pojmu klima v podstatě není možné, neboť se odborníci odlišují
ve svých konceptualizacích.
Pro potřeby práce můžeme vymezit, že pojem klima zahrnuje ustálené postupy vnímání,
prožívání, hodnocení a reagování všech účastníků školy na to, co se ve škole odehrálo, právě
odehrává nebo má v budoucnu odehrávat. Důležité je však především, jak klima vnímají
samotní účastníci školy.
Toto sociální klima je ovlivňováno zejména organizací chodu školy a způsobem řízení. (Mareš,
2001)
Škola sama o sobě se vyznačuje mnoha charakteristikami. Z charakteristik sociálního
prostředí by si zasloužily zmínit mimo jiné především:
1. žákovské názory na vybavení školy,
2. žákovské názory na vstřícnost a pomoc ze strany učitelů školy,
41
3. pocit bezpečí a jistoty žáků ve škole. A mnohé další (Mareš, 2001).
Položil bych zde z výše uvedených 3 charakteristik důraz především na 2. žákovské
charakteristiky na vstřícnost a pomoc ze strany učitelů školy, jelikož obzvláště souvisí s mými
výzkumnými otázkami 12 a 13, z dotazníku pro žáky 6. tříd. Tyto výzkumné otázky zjišťují
zejména žáky vnímanou vstřícnost od učitelů k nim. Konkrétně, zda dítě vnímá, že se učitelů