Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
společenských potřeb je důležitá potřeba být milován, být vážen, být uznáván, potřeba někam
patřit, potřeba identity (sebeuvědomění jedince) či potřeba bezpečí (Křivohlavý, 2001).
House a Kahn (1985, in Mareš, 2001) člení sociální oporu na začlenění jedince vytvořením
vztahů, existence společenské sítě a její struktury a opora sama se svým funkčním obsahem
(hledisko společenskoemoční, sloužící jako nástroj, informační a oceňující).
Dítěti zároveň tato síť společenských vztahů poskytuje vztahový rámec pro hodnocení samotné
zátěže, ale rovněž i společensky přijatelné způsoby jejího zvládání.
Někteří jedinci si však během stresující události na blízku nikoho nepřejí, přítomnost dalších
lidí může u nich vyvolat jako by zážitek distresu, někdy však jen do jisté doby, než se uklidní.
Jinými komplikovanějšími případy jsou, když jedinec ocitnutý v nouzi sociální oporu očekává,
avšak ta nepřichází, což může i vícenásobně prohlubovat původní distres (Mareš, 2001).
Uvedení tohoto faktoru je rovněž důležité, protože souvisí s mými výzkumnými otázkami
17 – 202, z dotazníku pro žáky 6. tříd, které jsou zaměřeny přímo na vnímání podpory dítěte ze
strany školy a učitelů, kamarádů, spolužáků a rodičů.
Zvládací pomoc (coping assistance). Chápeme tím jednání osoby, jež je pro dítě sociálně
významná a pomáhá mu stresující situaci zvládnout. Jedná se v podstatě o spojení zvládání
zátěže a sociální opory. Podpůrné aktivity této společensky významné osoby obsahují na jedné
straně její podnět ke zvládání zátěže, na druhé straně také její konkrétní pomoc při zvládání této