Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
dlouhodobé školní selhávání, nedostatečná nebo chybějící sociální opora při školních
problémech), také nepříznivé vlivy komunity (společensky či zdravotně riziková oblast) či vlivy
38
kulturní a etnické v nichž žák žije (etnocentrismus společenství, zážitky izolace, odmítání či
diskriminace za strany majoritní většiny), a tak dále.
Z uvedených sociálních faktorů bych za nejpodstatnější zdůraznil nepříznivé vlivy školy, hlavně
negativní klima školy a nedostatečná nebo chybějící sociální opora, neboť se vztahují
především k mým výzkumným otázkám 23 – 253, z dotazníku pro žáky 6. tříd, které se týkají
obav z učitelů, spolužáků ve třídě a starších spolužáků ve škole.
3 Znění otázek Otázka 23: Důvodem mých obav byli spíše učitelé.
Otázka 24: Důvodem mých obav byli spíše noví spolužáci ve třídě.
Otázka 25: Důvodem mých obav byli spíše starší spolužáci ve škole.
39
4. ISCED systém
Přechod z prvního na druhý stupeň základní školy má určité formální hledisko, které je
charakteristické pro náš stát. Účelem této kapitoly je dané hledisko stručně vymezit na
mezinárodní úrovni.
ISCED (International Standard Classification of Education) je ve volném překladu
Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání.
Česká republika má s civilizovanými zeměmi světa společný jistý povinný základ
vzdělávání v rámci výchovně vzdělávacího systému pro veškerou populaci mezi věkem 5 – 6