Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
rád poukázal na jistou skutečnost při srovnání školního kurikula na 1. s kurikulem na
2. stupni ZŠ, která je svým způsobem poměrně významným zádrhelem a tedy v určitém
pohledu i možným rizikovým faktorem pro zvládání školní zátěže žáků v oblasti učení a výuky.
Samotný pojem kurikulum lze vymezit jako obsah vzdělávání, přičemž prakticky se také za
synonymum slova kurikulum považuje učivo v širším slova smyslu a proces jeho osvojování.
Jsou to rovněž veškeré zkušenosti učícího se žáka, které získává ve školském vzdělávacím
prostředí, a činnosti, které jsou spojeny s jeho osvojováním a hodnocení. (Maňák, Janík a Švec,
2008)
Nejprve bych uvedl jistou známou didaktickou zásadu, pomocí níž v závěru této
kapitoly svým způsobem argumentuji jistý níže uvedený zádrhel v kurikulu 2. stupně ZŠ. Jedná
se o didaktickou zásadu názornosti.
Obecně didaktické zásady podle Altmanna (1975) můžeme vymezit jako obecné normy, které
vyplývají z hluboké pedagogické a psychologické analýzy vyučovacího procesu. Umožňují
bezpečné dosažení stanovených výukových cílů při respektování tělesného i duševního vývoje
žáků a psychologických zvláštností jejich poznávacího procesu.
Konkrétně, již zmíněnou, didaktickou zásadou názornosti je možné vystihnout v rámci
formulace následujícího pravidla, jež by mohlo být rovněž východisko například i pro
uspořádávání učiva (kurikula) v RVP: Postupuj vždy od konkrétního k abstraktnímu.
Následně na příkladu srovnávacího výzkumu (Knecht, 2011) uspořádání očekávaných