Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• spolupráce s rodiči žáků
• realizace besedy pro žáky na téma budování příznivých vztahů v případném nově
vytvářeném třídním kolektivu, jak se učit, rozvržení volného času, jak odpočívat, apod.
Na tato doporučení zde kladu důraz, protože jsem z nich v rámci mého výzkumu vycházel při
sestavování otázek do rozhovorů s třídními učiteli žáků 6. tříd.
49
II. VÝZKUMNÁ ČÁST
1. Metodologie
1.1 Cíl
Cílem mého výzkumu je zjistit způsoby provedení přechodu z prvního na druhý stupeň
ZŠ, dále, které typy škol a které faktory jsou méně a které více příznivé pro adaptaci žáků při
přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ.
1.2 Popis výzkumného souboru
Mého výzkumu se zúčastnili třídní učitelé žáků 6. tříd a samotní žáci 6. tříd z těchto
škol následujícím způsobem (za účelem neuvedení názvu označuji školy pouze písmeny, pro
zachování anonymity i neuvedení pohlaví u každého ze třídních učitelů používám mužský rod;
symbolicky u příslušných škol uvádím typy organizačních způsobů přechodů z prvního na
druhý stupeň ZŠ - viz výše podkapitola organizační způsoby přechodů):
1. ZŠ A – Učitelé tříd 6. A a 6. B mi poskytli v první části výzkumu potřebné hlavní údaje
neosobně přes e-mail. V této škole mi však bylo dále v druhé části výzkumu umožněno řádně
zapojit tamní žáky obou 6. tříd do mého výzkumu. První částí výzkumu se účastnila dvojice
učitelů této školy v rámci jednotné spolupráce (tedy oba třídní učitelé se účastnili současně jako
jeden zdroj informací), jde tedy o 1 zdroj informací od třídních učitelů žáků 6. tříd. Z žáků