Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

maladaptivní; z jiného hlediska je lze rovněž rozdělit na normální a patologická, apod. 

Příkladem vyloženě nežádoucí techniky je například agrese fyzickým násilím, únik s pomocí 

alkoholu a drog, atd. 

Rozdíly v těchto obranných mechanismech či adaptivních technikách můžeme vyjádřit 

různými  podobami  zvládání  zátěže  (anglicky  coping).  Obvykle  jde  v podstatě  o  dvojice 

strategií,  přičemž  jedna  z nich  je  přijatelnější  a druhá  méně  přijatelná.  To  zpravidla  rovněž 

32 

záleží na zvláštnostech jedinců, na konkrétní situaci a podmínkách, ve kterých se daná situace 

odehrává (Čáp a Mareš, 2001).

3.  Zvládání zátěže u dětí 

Jedna z nejčastějších definic zvládání zátěže je podle Lazaruse a Folkmanové (1984, 

in  Mareš,  2001).  Tito  autoři  vymezují  zvládání  jako  kognitivní  a  behaviorální  (týkající  se 

chování)  úsilí  jedince  zvládnout,  případně  tolerovat  či  zmírňovat  požadavky,  které  zatěžují, 

nebo dokonce přesahují psychické zdroje jedince a jež se neustále mění. 

Podle novější definice Kohna (1996, in Mareš, 2001) jde o vědomé adaptování se na stresor. 

Odlišuje se tak od obranných mechanismů, jež bývají neuvědomované.  

Rozlišuje zvládání na: 

1. Zvládací strategie (užíván také anglicky termín coping). Jedná se o zvláštnosti zvládacího 

procesu. (Mareš, 2001; Stuchlíková, 2005) 

Podle Stuchlíkové (2005) při zvládání mimořádné zátěže existují tři hlavní strategie: 

a) orientace na řešení problémů, který způsobil zátěž, 

b) orientace na zvládnutí emocí, které stres provázejí a 

c) únikové reakce (prostý útěk, vyhnutí se písemce, užívání uklidňujících látek, popírání vzniklé 

Témata, do kterých materiál patří