Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
v podstatě dokonce mnohem více, než na těchto okolnostech samotných.
Kromě psychologického distresu, který mívá spíše krátkodobý účinek, může mít psychosociální
stres i důsledky, jež dítě ve školním věku ovlivňují pomocí delší posloupnosti logicky
sdružených událostí, přičemž dítě však běžně tuto posloupnost příčin není schopno rozpoznat.
Za psychosociální stres tedy můžeme považovat okolnosti, při nichž je bezprostřední či
nejbližší stresor chápán jako jev, jež dítě ohrožuje, nebo jako soubor značně obtížných nároků
kladených na dítě či soubor omezení, která dítěti brání uspokojit rozhodující potřeby, nabýt
jeho ceněných hodnot, případně se vyhnout působení vlivů, jež dítě samo považuje za škodlivé.
29
2.2 Adaptace u dětí
Na pojem adaptace se lze ohlížet z pohledů různých vědních oborů. Obecně je možné
tento pojem definovat jako schopnost přizpůsobit se vlivům vnějšího prostředí.
Marko (1971) vymezuje adaptaci jako proces, při němž daný organismus, orgán či jedinec
vstupuje do vztahu harmonie či rovnováhy se svým prostředím.
Z pohledu psychologie můžeme dále rozlišovat kromě pojmu adaptace také pojem
adjustace.
Podle Míčka (1984, in Řezáč, 1998) je adaptace přizpůsobování organismu, respektive podle
Řezáče (1998) přizpůsobení se podmínkám a přijímání podnětů z okolí.
Adjustace je pak podle Míčka (1984) pokládána za přizpůsobování se osobnosti, potažmo
podle Řezáče (1998) přizpůsobení se společenskému prostředí.
Marko (1971) adjustaci dějí na osobní a sociální.
Osobní adjustacírozumí míru vnitřní harmonie v samotné osobnosti neboli kontrolu svých citů.