Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vyrovnat. Koneckonců, vývoj bez postupného vystavování se zátěži a jejího zvládání v podstatě
ani není možný.
Podle Vygotského lze tvrdit, že dítě dokáže zvládnout zátěž s malou pomocí nebo pod vedením,
pokud je tato zátěž na hranici možností dítěte. Podstatné je především podotknout, že z pohledu
dospělého mnohdy ani nedokážeme tolik vnímat, co pro dítě může být zátěží.
V souvislosti s vývojem dítěte je potřeba rovněž brát zřetel skutečnost, že vývoj neprobíhá ve
všech oblastech rovnoměrně, a tedy dítě může být schopno zvládat situace v některých
oblastech, v jiných zase nikoliv, případně může být v nich i pozadu. Pokud má dítě nějaké
nedostatky, není vhodné na ně poukazovat, ale pracovat s nimi vhodnějším a přiměřeným
způsobem. Někdy se vlastně jistá jeho potřebná dovednost může rozvinout jen nepatrně později,
což není nic v nepořádku.
Dítě se totiž za příznivých podmínek v rámci nejrůznějších zátěžových situací vyvíjí zcela
běžně (Stuchlíková a kol., 2005).
Pro rozvoj dospívajícího dítěte je přiměřená zátěž nezbytnou součástí. Nepřiměřená
zátěž však může vést také k dlouhodobému, případně i trvalému a nezvratnému poškození
mladého člověka. Z nejzákladnějšího hlediska má význam dlouhodobé neuspokojování
fyzických potřeb, zejména potravy a příznivých fyzikálních podmínek pro život. V našich
kulturách sice tyto potřeby nebývají uspokojovány spíše jen velmi výjimečně, nelze však zcela