Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

vyrovnat. Koneckonců, vývoj bez postupného vystavování se zátěži a jejího zvládání v podstatě 

ani není možný.  

Podle Vygotského lze tvrdit, že dítě dokáže zvládnout zátěž s malou pomocí nebo pod vedením, 

pokud je tato zátěž na hranici možností dítěte. Podstatné je především podotknout, že z pohledu 

dospělého mnohdy ani nedokážeme tolik vnímat, co pro dítě může být zátěží. 

V souvislosti s vývojem dítěte je potřeba rovněž brát zřetel skutečnost, že vývoj neprobíhá ve 

všech  oblastech  rovnoměrně,  a  tedy  dítě  může  být  schopno  zvládat  situace  v některých 

oblastech,  v jiných  zase  nikoliv,  případně  může  být  v nich  i  pozadu.  Pokud  má  dítě  nějaké 

nedostatky,  není  vhodné  na  ně  poukazovat,  ale  pracovat  s nimi  vhodnějším  a  přiměřeným 

způsobem. Někdy se vlastně jistá jeho potřebná dovednost může rozvinout jen nepatrně později, 

což není nic v nepořádku. 

Dítě  se  totiž  za  příznivých  podmínek  v rámci  nejrůznějších  zátěžových  situací  vyvíjí  zcela 

běžně (Stuchlíková a kol., 2005). 

Pro rozvoj dospívajícího dítěte je přiměřená zátěž nezbytnou součástí.  Nepřiměřená 

zátěž  však  může  vést  také  k dlouhodobému,  případně  i  trvalému  a  nezvratnému  poškození 

mladého  člověka.  Z nejzákladnějšího  hlediska  má  význam  dlouhodobé  neuspokojování 

fyzických  potřeb,  zejména  potravy  a  příznivých  fyzikálních  podmínek  pro  život.  V našich 

kulturách sice tyto potřeby nebývají uspokojovány spíše jen velmi výjimečně, nelze však zcela 

Témata, do kterých materiál patří