Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Podle Ferjenčíka (2000) se rozhovorem jako takovým rozumí zprostředkovanýa velice
interaktivní proces získávání dat. Interaktivnost je právě již zmíněné střetnutí tváří v tvář, kdy
výzkumník zde aktivně vstupuje do jisté situace, čímž bezprostředně ovlivňuje množství i
charakter informací, které mu respondent sdílí. Zprostředkovanost, jako jedna z hlavních
vlastností informací poskytovaných respondentem během rozhovoru, je určena specifickými
záměry respondenta (z etických, společenských či emociálních důvodů) i jazykovou obratností a
strukturou a povahou jazyka. V této jazykové souvislosti je vhodné si uvědomit, že to, co si
myslíme nebo cítíme, nemusí být vždy možné vyjádřit náležitě pomocí řeči.
Interview pak označuje za poznávací rozhovor, či nástroj pro získávání informací. Tento typ
rozhovoru se vyznačuje tím, že respondent mluví relativně mnohem více než výzkumník.
55
Gavora (2010) uvádí, že pro úspěšné interview je důležité výzkumníkem navodit přátelský vztah
a vytvořit otevřenou atmosféru.
Jak už bylo výše zmíněno, obsahem interview jsou otázky a odpovědi.
Otázky v souvislosti s rozhovorem se obvykle rozlišují na uzavřené, polouzavřené a otevřené.
Na uzavřenou otázku může respondent odpovědět pouze výběrem z předem nabízených odpovědí.
U polouzavřené otázky může být výběr předem nabízených odpovědí následně rozšířen
vyžadováním zdůvodnění dané odpovědi nebo umožněním respondentovi volného doplnění