Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
rozdělit do několika okruhů (podproblémů). Následně se každý z nich dále konkretizuje otázkami.
Stejně jako u interview, jsou otázky obsahem dotazníku. Lze je rovněž považovat za jednotlivé
prvky dotazníku. V případě, že se nejedná jen o tázací formu otázek, ale také o výrok oznamovací
formy, můžeme otázky v dotazníku označit jako položky (Gavora, 2010).
V dotazníku bývají obvykle otázky uzavřené, kdy výzkumník nabízí předem daný výběr odpovědí.
Nejvhodnější bývá, jestliže je u každé položky počet možností výběru stejný a hodnotitelný
stejným nebo alespoň obdobným způsobem.
Častými dotazníky jsou však také s polouzavřenými otázkami, kdy kromě výběru odpovědí
v rámci jedné položky nabízí výzkumník také uvedení jiné odpovědi.
Někdy se však také můžeme setkat s otevřenými otázkami v dotazníku, kdy výzkumník
respondentovi umožňuje zcela volnou odpověď.
Do svého výzkumu jsem zahrnul především „povinné“ otázky uzavřené, avšak na závěr dotazníku
jsem zařadil i jednu dobrovolnou otázku otevřenou.
Délky dotazníku by měla být jen taková, aby výzkumník získal všechny potřebné údaje. Neměl
by však v žádném případě respondenty unavovat, aby se vyplňování dotazníků nestalo povrchním
či bezmyšlenkovým „zaškrtáváním“ náhodné odpovědi. Měla by tedy být jistým kompromisem
mezi požadavky výzkumníka a schopnostmi a zájmem respondentů. Obvykle se v praxi používají
dotazníky kratší než 45 minut (Gavora, 2010). Při dotazování žáků 6. tříd byla dána, případně
údajně dána, celá vyučovací hodina trvající 45 minut. Většina žáků však dotazník bez problému