Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
z učitelů se zmiňuje, že nebyl předem upozorněn na zdravotní, dietní, aspekt jednoho z žáků, avšak
tvrdí, že si důležité informace tohoto typu zjišťuje od žáků sám. Tento učitel sice vyloženě
nevyhledává informace o žácích od kolegů, ale na závažné informace, typu šikana, dává pozor.
Druhý učitel se dále zmiňuje o dokumentech žáka (o „papírech“), klade zřetel na individuální
vzdělávací plány, na případné problémy, kterými se dítěte vymyká.
ZŠC: Zde učitel zmiňuje nejprve informace z klasifikačních záznamů, katalogových listů, kde jsou
informace od žáků; v případě jejich změny jsou informace údajně vždy hlášeny žáky.
ZŠD: Je zde zmiňována příprava na vyučování, domácí příprava, ochota pracovat, spolupracovat
či chování, zda například jsou žáci drzí.
7. Zdroje podpory a zátěže pro třídní učitele v procesu adaptace žáků na 6. třídu
ZŠA: Podporou je celý pedagogický sbor, ŠPP, spolupracující rodiče. Zátěží pak například žáci
s vážnou poruchou chování.
ZŠB: Jako podporu zde učitelé uvádí jednak všechny kolegy, vedení školy, překážkou zase
mnohdy samotné děti (jeden z učitelů se zamýšlí, zda by mohli být zátěží někteří rodiče v jistých
organizačních záležitostech týkajících se například akcí s přespáním, ale shledává, že v takových
případech odporují děti účasti spíše než by bylo důvodem odmítnutí rodičů poskytnout dítěti
finanční prostředky na danou akci), jednak je zde přímo spolupráce s rodiči uváděná jako podpora
v případě problémů se třídou, byť údajně se v mnohých případech jedná o rodiče, kteří jsou