Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
na druhý stupeň ZŠ významně negativně ovlivňují pociťované zdroje obav v souvislosti s daným
přechodem.
Graf č. 12: Působení zdrojů obav pociťovaných žáky 6. tříd
Tento graf vychází z otázek 21 – 26. Podle grafu můžeme říci, že z pociťovaných obav žáky
6. tříd, celého mého výzkumného vzorku, má největší vliv učení. (Tedy položka 21 měla
z těchto čtyř položek nejnižší průměrnou hodnotu.) Obavy z učení u žáků 6. tříd jsou časté
natolik, že lze přímo říci, že jsou významným rizikovým faktorem pro zvládání zátěže u žáků
6. tříd při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ. Dále by se již v podstatě dalo říci, že v rámci
ostatních zdrojů obav již není žádná, která by hrála srovnatelně významnou roli. Nejméně se
žáci obávají neznámého prostředí, ale zde může docházet ke zkreslení dat způsobeného
sloučením výzkumného souboru, jehož jednotlivci zažívali různé organizační typy přechodů.
Tyto údaje jsem porovnal mezi dívkami a chlapci.
-0,84
0,46
0,82
0,70
1,11
učení
učitelé
spolužáci ve třídě
spolužáci ve škole
neznámé prostředí
Hod
n
ot
y
ad
ap
ta
ce
žá
ků
6.
tř
íd
v r
ám
ci
z
d
roj
ů
ob
av
Zdroje obav (rizikové faktory)
Působení zdrojů obav pociťovaných žáky 6. tříd
80
Graf č. 13: Působení zdrojů obav pociťovaných dívkami a chlapci 6. tříd
Podle hodnot lze říci, že z žáků 6. tříd mého výzkumného vzorku, více obav (čím nižší hodnota
adaptace) z učení pociťují dívky než chlapci. U ostatních zdrojů obav zase naopak dívky
vykazují nižší míru obav než vyšší, byť tyto ostatní zdroje obav tedy neprokázaly, že by byly