Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zvýšila. Bylo by možné však z toho alespoň usoudit, že s zvyšující se míra obav z učení
částečně snižuje celkovou dobrou adaptaci na přechod z prvního na druhý stupeň ZŠ u chlapců,
0,61
0,83
0,87
0,61
1,07
0,78
0,40
0,47
2
1
-1
-2
Celk
ov
á
ad
ap
ta
ce
žá
ků
6.
tř
íd
Stupně pociťovaných obav z učení
Závislost úrovně celkové adaptace dívek a chlapců 6. tříd
na stupni pociťovaných obav z učení
dívky
chlapci
83
u dívek míra obav z učení zřejmě celkovou dobrou adaptaci na přechod z prvního na druhý
stupeň ZŠ snad ani vůbec neohrožuje. Obavy z učení však nejsou globálně rizikovými faktory
zvládání zátěže na přechod z prvního na druhý stupeň ani u dívek, ale ani ne u chlapců.
Nakonec bych se rád alespoň stručně zmínil o odpovědích žáků na dobrovolnou
otevřenou otázku.Z celého výzkumného vzorku odpovědělo na otevřenou otázku 41 % žáků
(to je 55 žáků z 134). Odpovědi většiny z nich byly pozitivního nebo neutrálního smyslu.
Rád bych zde zmínil mnou vybrané otevřené odpovědi od každého jednoho zástupce ze
zkoumaných ZŠ (ukázky vypracovaných dotazníků vybraných žáků 6. tříd, kteří uvedli
odpověď na otevřenou otázku v dotazníku, viz Příloha 6 – 9). (Písmena v kódu žáka označují
pohlaví, D – dívka, Ch – chlapec).
ZŠA.6D: Tato dívka se vyjadřuje o obavách týkajících se nenalezení žádného
kamaráda/kamarádky při přechodu na druhý stupeň ZŠ v souvislosti s údajnou ztrátou všech
kamarádů ze školy, kam chodila na první stupeň ZŠ. – Hodnotím jako výpověď vyznívající