Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
jednotlivých školních tříd rostou hodnoty celkové adaptace s růstem hodnot vztahujících se
k nabízených odpovědím (-2 – rozhodně ne, -1 – spíše ne, 1 – spíše ano, 2 – rozhodně ano).
Toto tvrzení bylo zcela potvrzeno u tříd ZŠB.6A, ZŠC.6A a ZŠD.6A. U třídy ZŠD.6A vidíme
dokonce záporné hodnoty, což znamená, že skupina žáků této třídy, která odpověděla, že
rozhodně nepociťuje oporu ze strany školy a učitelů v průměru vykazuje špatnou (zápornou)
celkovou adaptaci při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ. Zcela jinak se však zdá u obou
tříd ZŠA.6, kde záporný stupeň pociťované opory ze strany školy a učitelů celovou dobrou
adaptaci tolik neohrožuje. U třídy ZŠA.6B dokonce nastává, že skupina žáků této třídy, která
odpověděla, že rozhodně pociťuje oporu ze strany školy a učitelů vykazuje nejméně dobrou
celkovou adaptací na přechod z prvního na druhý stupeň, což je možná jen náhoda. Třída však
může mít celkově špatnou adaptaci z jiného důvodu než podpora školy a učitelů.
0,57
0,62
0,00
0,00
0,00
-0,19
0,00
0,41
0,28
0,72
0,46
0,16
0,74
0,31
0,80
0,71
0,85
0,65
0,74
1,00
0,29
1,09
0,21
1,01
0,63
0,87
1,11
0,00
ZŠA.6A
ZŠA.6B
ZŠB.6A
ZŠB.6B
ZŠC.6A
ZŠD.6A
ZŠD.6B
Celk
ov
á
ad
ap
ta
ce
žá
ků
6.
tř
íd
Skupiny zkoumaných žáků podle tříd a stupně pociťovaných opor ze strany učitelů a školy
Závislost úrovně celkové adaptace na stupni pociťované opory ze strany učitelů a školy
1 2
-2 -1
1 2
-2 -1
1 2
-2 -1
1 2
-2 -1
1 2
-2 -1
1 2
-2 -1
1 2
-2 -1
79
V H6. jsem formuloval, že úroveň celkové adaptace u žáků 6. tříd na přechod z prvního