Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
negativně, zmiňuje se o obavách v rámci sociálních vztahů.
ZŠB.6Ch: Chlapec se zmiňuje o novém stylu učení, který se mu líbí, o lepších obědech na na
této škole. Zmiňuje se však také o dvou učitelích, při jejichž hodinách se necítí dobře (neuvádí
jména, správně, jak by v dotazníku mělo anonymně být, uvádí, že jde o nejmenovanou učitelku
a nejmenovaného učitele). Celkově shrnuje, že se mu na druhém stupni ZŠ docela líbí, za svého
třídního učitele je rád. – Toto je nejdelší, nebo alespoň písmem nejroztahanější odpověď ze
všech zkoumaných žáků 6. tříd. Hodnotím ji jako neutrální, neboť píše o pozitivních
okolnostech jako styly učení, nový třídní učitel, lepší obědy, ale zmiňuje se také o špatném
pocitu v hodninách dvou učitelů.
ZŠC.6Ch: Ve své výpovědi s úzkostným nádechem chlapec vypovídá, že by se vrátil na první
stupeň ZŠ i za cenu, kdyby ho měl opakovat. Ve třídě by se raději učil sám. Doslova uvádí, že
nemá důvod se učit, že nemá žádné sny a kvůli učení žít nechce. – Výpověď tohoto chlapce mě
vážně silně dostala. Hodnotím ji jako nejnegativnější z odpovědí všech zkoumaných žáků. Na
jednu stranu si říkám, zda to chlapec opravdu myslí tak špatně a nebo je to i část žertu, neboť
v hlavičce dotazníku uvedl, že je pohlavím chlapec, ale zde maskuje dvojí tvary, rodu mužského
i ženského.
ZŠD.6D: Dívka se zmiňuje, své největší obavy z obtížnosti učení se. Uvádí rovněž každoroční
obavy z nových neznámých spolužáků, obává také odchodu jednoho z jejího kamarádů. –
Obdobně jako dívka ZŠD.6A uvádí obavy týkající se sociálních vztahů, vyjadřuje však právě