Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
natolik časté, aby měli význam pro špatnou adaptaci, tento význam je i zde rovněž pouze u obav
u učení (neboť pouze zde je hodnota adaptace záporná).
To přímo souvisí s poslední hypotézou.
V H7. jsem formuloval, že úroveň adaptace na učivo u žáků 6. tříd je nižší, čím více tito
žáci pociťovali obavu z učení při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ.
-1,00
0,58
0,92
1,00
1,37
-0,72
0,45
0,60
0,39
0,46
učení
učitelé
spolužáci ve třídě
spolužáci ve škole
neznámé prostředí
Hod
n
ot
y
ad
ap
ta
ce
d
ív
e
k
a
ch
la
p
ců
6.
tř
íd
v r
ám
ci
z
d
roj
ů
ob
av
Zdroje obav (rizikové faktory)
Působení zdrojů obav pociťovaných dívkami a chlapci 6. tříd
dívky
chlapci
81
Graf č. 14: Závislost úrovně celkové adaptace žáků 6. tříd
na stupni pociťovaných obav z učení
Tento graf vychází z otázky 21. Zde zkoumáme tvrzení, zda u všech zkoumaných žáků 6. tříd
klesají hodnoty celkové adaptace s poklesem hodnot vztahujících se k nabízených odpovědím.
Toto tvrzení je však potvrzeno jen částečně, neboť nejvyšší celkovou adaptaci na přechod
z prvního na druhý stupeň vykazuje skupina žáků, která uvedla, že se učení rozhodně neobává,
nýbrž skupina, jež uvedla, že se učení neobává spíše. Nicméně u žáků, kteří odpověděli že se
učení obávají spíše a dokonce i u žáků, kteří odpověděli, že se učení obávají rozhodně, nebyl
výrazný pokles v celkové adaptaci. Z výsledků vyplývá, že obavy z učení rizikovými faktory
zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň nejsou. Považuji H7. jako
nepotvrzenou.
Tyto údaje jsem se ještě pokusil porovnat mezi dívkami a chlapci.
0,70
0,75
0,69
0,53
2
1
-1
-2
Ce
lk
ov
á
ada
pt
ace ž