Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
také obavu související s učivem na druhém stupni ZŠ.
84
3. Diskuze
Analýzou a interpretací dat v první části výzkumu z písemně uvedených odpovědí na
otázky třídních učitelů žáků 6. tříd jedné základní školy a z rozhovorů třídních učitelů žáků
6. tříd tří základních škol jsem získal charakteristiku zkoumaných škol a třídních učitelů žáků
6. tříd v rámci 8 tematických kategorií dat. Z těchto charakteristik jsem zjistil především
způsoby provedení přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ a skutečnosti, které mohou být
významnými protektivními, ale i rizikovými faktory zvládání zátěže pro žáky spojené s tímto
přechodem. Z dotazníkového šetření žáků 6. tříd v druhé části výzkumu jsem zjišťoval
prostřednictvím kvantitativní analýzy dat celkovou úroveň adaptace u všech zkoumaných žáků
6. tříd, a také jednotlivých zkoumaných škol, tříd a v závislosti na proměnných, jež jsem předem
stanovil v rámci výzkumných hypotéz. Analyticky jsem stanovil, které typy škol, respektive,
které zkoumané školy jsou méně a které více příznivé pro adaptaci žáků při přechodu z prvního
na druhý stupeň ZŠ. Rovněž jsem z vybraného vzorku dat vyhodnotil, které protektivní a
rizikové faktory zátěže spojené s přechodem z prvního na druhý stupeň ZŠ vnímané žáky, jsou
ve svém účelu prakticky nejvíce působivé. Šlo především z protektivních faktorů o pociťované
zdroje sociální opory a z rizikových faktorů o pociťované zdroje obav žáky 6. tříd.
Z první části výzkumu bylo u kategorie délka praxe a třídnictví učitelů zjištěna nejdelší