Vypracované otázky 2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Inkvizice – instituce katolické církve pro potlačování hereze, vykonstruované procesy, ve kterých se obvinění v důsledku mučení doznávali i k činům, které nespáchali
Otázka č. 22 – Změny v právu v době absolutistických monarchií
Se změnou státoprávního uspořádání dochází i ke změnám tvorby práva. Mizí vydávání právních předpisů zemskými sněmy, zákonodárná moc leží především v rukou panovníka.
Dochází k unifikaci právních řádů – odstraňování místních právních systémů a rušení lokálních privilegií a výsad
První velké kodifikace – vliv římského práva a humanismu, ve střední Evropě i přirozenoprávních koncepcí
Zahrnující veškeré platné právo
Sobornoje uloženije zakonov
Svod zakonov suščestvujuščich (1835)
Pruské zemské právo (APLP - 1794) o kodifikace jednotlivých právních odvětví
Velké ordonance Ludvíka XIV. (1667, 1670, 1673 – civilní proces, trestní proces, obchodní právo)
Ordonance Ludvíka XV. (1731, 1739, 1741 – testament a darování)
Středoevropské kodifikace = i později = základ moderního práva
Zavedení písemného procesu – celý soudní proces probíhá písemnou formou (od podání žaloby až po rozsudek – „co není zapsáno, neexistuje“ – vliv byrokracie)
Otázka č. 23 – Zrod moderního práva v 17. a 18. století – zdroje a charakteristika
Viz otázka č. 12
Otázka č. 24 – Pojetí a základní rysy přirozenoprávních kodifikací
Přirozenoprávní koncepce – ovlivněny římským právem a rozvojem humanismu, vrchol v 17. a 18. století, racionální pojetí umožňuje nové chápání staré filozofie: „přirozeným právem je ideální právo, které je nezávislé na státní moci a vyplývá z rozumu a podstaty člověka“
Na rozdíl od dřívějších unifikací celého práva nebo jeho součástí se přirozenoprávní kodifikace snaží o vytvoření nového a kvalitnějšího právního řádu. Svou inspiraci hledá v systému římského práva, které bylo v Evropě od 11. století hojně recipováno. Dalším výchozím bodem tohoto řádu je humanistické myšlení (zejména francouzské a nizozemské).
Prvním z řady myslitelů, kteří ovlivnili charakter přirozenoprávních koncepcí, je Hugo Grotius (1583 – 1645). Dle něj jsou stát a právo ryze pozemského původu, stát vzniká na základě společenské smlouvy uzavřené mezi lidmi, jednotným základem práva je rozum. Srovnáním došel k závěru, že nehledě na právu existují ve všech civilizacích určité principy, které lze považovat za přirozené.
Dalším přirozenoprávním myslitelem byl Thomas Hobbes (1588 – 1679). I on viděl princip státu ve společenské smlouvě. Za zlomový okamžik považoval přechod k míru a jeho respektování.
Dopad na vývoj státu
Přirozenoprávní koncepce, namířená proti absolutistickým formám vládnutí (i když zprvu viděla ideál v „moudrém a spravedlivém panovníkovi“ - T. Hobbes) logicky hledala oporu v demokratizaci státního zřízení – požadovala dělbu státní moci, podíl obyvatelstva na řízení státních záležitostí a osobní svobodu jednotlivce.