TP - Pražská scripta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
tři argumentační okruhy:
◦
právní principy
◦
hodnoty, k jejichž naplnění a ochraně právo směřuje (finální cíle práva)
▪
někdy se o hodnotových úvahách v interpretaci hovoří také jako o axiologickém výkladu
◦
lidská práva
•
Jhering: „účel je tvůrce veškerého práva, neexistuje žádná právní věta, která by nesloužila žádnému účelu“
•
metoda poměřování na základě principu proporcionality
•
výhodou je přizpůsobení se měnícím se společenským podmínkám
•
prostor pro teleologický výklad je relativně volný, omezený jen:
◦
právním řádem,tj.vymezením toho, co je legální a co ne
◦
mírou konkrétnosti či abstraktnosti formulace předpisu – nakolik text povoluje volnou interpretaci
◦
základními zásadami právní kultury
•
pro rozhodování právních otázek se v rámci teleologického výkladu často použijí také mimoprávní argumenty (smysl mají
všechny argumenty, které mohou vést ke zjištění účelu, jaký norma ve společnosti plní)
•
role teleologického výkladu oproti historickému je posílena s rostoucím časem od vydání právní normy a zároveň po
výrazných společenských změnách (v ČR je vůči normám vydaným před rokem 89 legitimnější teleologický, než historický
výklad)
◦
např. u stále platných komunistických zákoníkůje vhodné, abychom se je snažili vykládat na základě hodnot a cílů, ke
kterým má dnes občanské právo směřovat, než je vykládat v kontextu doby jejich vydání
•
spornou otázkou je, zda může mít teleologický výklad přednost před jazykovým, tedy zda je možné dotváření práva (viz
otázka 42)
Komparativní (srovnávací) výklad
•
zohlednění právní úpravy stejné věci ve srovnatelných právních řádech jiných zemí
•
může mít význam v případě, že se právní úprava domácí inspiruje právní úpravou cizího státu