TP - Pražská scripta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
přirozené právo předchází pozitivnímu právu (je prepozitivní)
podle některých koncepcí je nadřazeno pozitivnímu právu, je suprapozitivní (nepopírá existenci platného práva, ale chápe
ho jako inferiorní, platné právo má být v souladu s přirozeným právem, stát má být přirozeným právem vázán)
vývojové stupně přirozenoprávní teorie:
•
Teologický základ přirozeného práva (ius divinum, lex aeterna) – právo je výrazem boží vůle
nejstarší koncepce přirozeného práva
Bůh je zdrojem věčného, v podstatě , nadpřirozeného' práva, právo je výrazem boží vůle
boží právo je lidmi nepostižitelné, chování lidí bude podrobeno božímu soudu
teorie poddanské smlouvy – mezi Bohem a lidmi; lidé jsou si rovni pouze před Bohem, v reálném světě –
přirozená nerovnost; každý člověk plní boží poslání
kořeny už v antickém Řecku
Platon – v díle Ústava zdůrazňuje přirozenost rozdělení lidí na stavy
Aristoteles – člověk = od přírody bytost politická (zoon physei politikon) – to vede k vytváření rodin a obcí
(polis)
•
i Aristoteles uznává přirozenou nerovnost – ale nerovnost musí být „přiměřená“ →
•
ideál – polis se silnou střední vrstvou
Cicero – „všechny národy a v každé době ovládá jediný, věčný a neměnný zákon“
9
•
naplněním přirozeného práva má být ius civile i ius gentium
Ulpianus – „přirozené právo je společné všem živým tvorům a lidem“
z myšlenek Platona a Aristotela vychází středověká křesťanská teologie – zdroj přirozeného práva v Bohu
Sv. Augustin – dílo De civitate dei (Boží stát)
•
věčné boží právo určuje hranice pro světské právo, ale světské právo dovoluje víc než Boží právo
– co Boží právo nezakazuje a světské právo nezakázalo je dovoleno