TP - Pražská scripta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
často bývá konfrontováno s názorem jedince i s veřejným míněním (např.otázka trestu smrti)
Vztah práva a právního vědomí
v případě, kdy právní vědomí značné části společnosti negativně hodnotí určitou právní normu, dochází k odmítnutí
(úplnému nebo částečnému) společenské akceptace právní normy → právní norma platí a zpravidla je i dodržována, ale je
8
dodržována v rozporu s právním vědomím (a tedy i v rozporu se svědomím) toho, kdo ji dodržuje
o
v extrémním případě může takovýto rozpor vést k tzv.občanské neposlušnosti
rozdíl mezi právem a právním vědomím: právo je ve společnosti jen jedno, systémů právních vědomí může být víc (existuje
právní vědomí skupinové i právní vědomí jednotlivců)
4. Právo pozitivní a právo přirozené
•
4 stěžejní metodologické přístupy k právu (4 základní myšlenkové směry):
o
teorie přirozeného práva
o
právní pozitivismus
o
sociologicko právní koncepce
o
psychologický přístup k právu
Přirozenoprávní přístup (iusnaturalismus)
Přirozené právo – souhrn principů a pravidel (tzv.nezadatelných subjektivních práv) , o kterých nelze tvrdit, že mají svůj
původ v cílené lidské činnosti, ale jejich zdroj lze hledat jinde
•
přirozené právo v objektivním smyslu – souhrn určitých právních principů nebo obecných právních norem se silným
hodnotovým významem (normativní rovina)
•
přirozené právo v subjektivním smyslu – požadavky možného (legitimně očekávaného) chování zdůvodňované na
základě určitých axiologických východisek (subjektivní práva, nezadatená lidská práva)
vzniká a existuje nezávisle na státu, je nepsané, věčné, univerzální a neměnné (nehistorické)
důležitá je legitimita (klíčový pojem) – ospravedlnitelnost práva
vychází z právního dualismu – představa, že existuje právo vytvořené státem a právo přirozené, existující nezávisle na státu,
nezávislé a neměnné, nadřazené pozitivnímu