TP - Pražská scripta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
je příliš neurčité, může k němu být přičleněno cokoliv (např.názory panovníka)
•
v 19.st.byla snaha o sekuralizaci a exaktní vymezení práva, od konce 19.st.existují snahy zformovat nová schémata
přirozeného práva (koncepce lidských práv apod.)
přístup přirozenoprávní teorie: subjektivní práva –> právní povinnosti –> stát
Právní pozitivismus (iuspozitivismus)
zabývá se studiem platného práva
právní monismus – právo tvoří jen ty normy, které stát uzná za závazné a které stát vynucuje
o
pravidla chování (soustava norem, právní řád) a tomu odpovídající,žádoucí chování uznáno a zaručeno státem
o
jiné normativní systémy právem nejsou ( morálky, náboženství) není zkoumáno
o
striktní rozlišení morálky a práva – morální pravidla nejsou spojena se státní mocí (a tedy ani se státním
donucením)
o
z hlediska právních dějin je pozitivním právem též právo, které sice již neplatí, platilo však v minulosti
je dané státem (společenstvím států) – přímo státem vytvořené anebo státem uznané
o
rozhodujícím kritériem je uznání státem (i dodatečně)
o
má národní charakter – právní řády se liší (vyjma mezinárodního práva, práva Evropského práva apod.)
věda o pozitivním právu má však relativně univerzální základ (terminologie, zásady, hierarchizace,
metody etc.)
makrokomparastika – srovnávání právních řádů různých států, identifikace velkých právních systémů
(TPK)
je předem dáno – předvídatelná pravidla spjata se státním donucením (- protiprávní jednání je postihováno státní nebo od
státu odvozenou veřejnou mocí)
klíčovým pojmem je legalita (soulad s právem)
důraz kladen na úlohu zákona,psaného a předem daného práva (v podmínkách kontinentálního typu právní kultury)
souvisí s ideou moderních kodifikací stěžejních odvětví soukromého i veřejného práva