TP - Pražská scripta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Sv. Tomáš Akvinský – zakladatel tomismu, dílo Suma teologická
•
3 druhy zákonů:
1)Zákon věčný (lex aeterna/lex divina)
2)Zákon přirozený (lex naturalis)
3)Zákon lidský (lex humana)
4)mezi nimi – hierarchie, nižší v souladu s vyšším, nespravedlivý zákon není zákon
•
Naturalistická koncepce (ius naturae) – vzniká v 16. století
deistický přístup – Bůh stvořil svět, ale do jeho chodu již nezasahuje
přirozené právo reflektuje přirozený, na Boží vůli nikoli nutně závislý, věcný řád věcí (existovalo by i bez
boží vůle, protože v přírodě platí neměnné a všeobecně platné zákony, Bůh do chodu světa po jeho
stviření již nezasahuje)
•
Antropologická
člověk má určité věčné a nezměnitelné atributy, které jsou základem přirozeného práva
•
Racionalistická koncepce (ius rationale) – 17. a hlavně 18. století (v době osvícenství)
člověk má vrozená práva, která jsou samotným rozumem poznatelná, zdůvodnitelná a pochopitelná
rozchází se s božím základem práva
teorie společenské smlouvy – legitimizační základ státu – moc státu pochází z lidu
myšlenka svobody člověka a rovnoprávnosti
ideový zdroj buržoazních revolucí
Hugo Grotius – přelom 16. a 17. století
problematika mezinárodního práva – dílo O právu válečném a mírovém
mezinárodní právo (ius gentium) je prostoupeno řadou přirozenoprávních principů
Thomas Hobbes – dílo Leviathan
přirozený stav – člověk člověku vlkem → společenská smlouva → lidé se vzdají své suverenity ve
prospěch vládce (není tu dělba moci)
nemůže existovat nespravedlivý zákon – „autorita, a ne pravda, tvoří zákon“
John Locke – dílo Druhé pojednání o vládě
na rozdíl od Hobbese neztotožňuje společnost se státem
přirozený stav = ideální stav svobody a rovnosti, společenská smlouva uzavřena pro zajištění
ochrany vlastnictví (život, svoboda, majetek), získání univerzálního zákona (předem daného