Státověda
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Margaret Thatcherová, Ronald Reagan: výrazné snižování úlohy státu, výraznější privatizace
koncept asistenčního státu (90. léta)
- nejdříve ve VB, poté ve Fr
→ John Major: hledání kompromisu (sociálně právní stát x neoliberální stát = welfare mix)
- představuje řešení, které na jedné straně vychází z toho, že moderní stát není státem, který by byl vše zasahující (je ve svých aktivitách omezený a omezitelný), na straně druhé je nutné zajistit určitý sociální status jednotlivce (jednotlivec je odpověden za svůj sociální status, v případě, že se mu nedaří zajistit svůj sociální standard, nastupuje stát jako asistent => sociální síť)
=> tento stát nezajišťuje ani negarantuje, ale asistuje (snaží se zajistit standard jednotlivce)
politici se pohybují na hraně (těchto koncepcí)
→ Bill Clinton, Tony Blair, Schrőder
koncept moderního státu (současnost)
- posílení participativní demokracie – jedním momentem je moderní liberalismus (aby se moderní stát neproměňoval v byrokratickou centralizovanou instituci, ne vždy podává návrh, jak to realizovat)
- dalším momentem je postavení státu v nadstátním prostředí (např. EU) - tendence, které mohou vést ke vzniku federace)
- dalším momentem je problém právních řádů
- důležitý je fenomén globalizace
- v 2. polovině tohoto desetiletí se projevují tendence, které vyplývají z úlohy neoliberálního státu – vzniká velký prostor pro finanční instituce, úvěrová politika
11. Charakteristika vlivů působících na současný [(post)moderní] stát
(dost divná otázka – nezaručuju správnost zpracování, použila jsem svůj a cizí zápis z přednášky)
- globalizující se ekonomické a finanční procesy přesahují vlastní prostor a prostředí
=> tyto procesy překračují rámec, podmínky daného státu – jedná se o prostředí, které má charakter kontinentu či části světa => důsledky v makrodopadu
- důsledky zpětně ovlivňují klasické, postmoderní státy (důsledky mají jak pozitivní, tak i destruktivní účinky)
příčiny
- plynou z postupné ekonomické, finanční, sociální a politické nesouměřitelnosti
- deindustrializace – celá řada výroby přenesena do jiných částí světa; souvisí s únikem kapitálu, problémy s konkurenceschopností, mobilita atd.)
=> dosavadní stát a jeho instituce se obtížněji prosazují jako nositele mocenských, regulativních a sociálních funkcí
- stávající stát se dostává na scestí
důsledky
- ve veřejném prostoru jakoby úbytek emancipované (legitimně mocenské) autonomie – projevy:
a) oblast politik investičních pobídek:instituce vystaveny pod určitý tlak, aby například na jeho území vytvořily vhodné prostředí pro podnikatelské subjekty
b) v oblasti finanční a rozpočtové politiky (globální ekonomický růst a „dílčí“ problémy – investiční a finanční bubliny, toxické peníze): otázka, do jaké míry byl růst podpořen a do jaké míry se sám vytvářel; dílčí problémy: investiční a finanční bubliny – tak dlouho se investovalo, půjčovalo. až se zjistila, že disponibilita těch, kteří uzavřeli úvěrové smlouvy není taková, jak se zdálo => tzv. toxické peníze – vzniká místní paradox: stát vstupuje do hry, sanuje instituce