Státověda
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- absolutní monarcha však je ve své moci omezen (měl by vycházet z názorů jiných institucí, než vydá nějaké pravidlo), měl by zachovávat určitá základní práva (právo na vlastnictví, život, svobodu)
→ Thomas Hobbes
Levithian
- přirozený stav = stav války (homo homini lupus; bellum omnium contra omnes) člověk člověku vlkem, válka všech proti všem
- každý jednotlivec je sobecký => války
Hobbes rozlišuje:
- přirozené právo (ius naturale) = svoboda každého, aby svou mocí dosahoval svého uspokojení, přirozenosti
- přirozené zákony = povinnost usilovat o mír, pokud je možné jeho dosažení (povinnost každého jednotlivce), až v případě, že se mu nedaří dosáhnout míru, může použít válečné prostředky
-možnost vzdát se části svého přirozeného práva – pokud se vzdají všichni, může dojít ke smlouvě – přenesení části přirozeného práva (pactum unionis = uzavření smlouvy o sdružení; předpoklad 2. kroku):
pactum subiectionis = smlouva o podřízení se – tj. vytvoření společné suverénní moci
- salus publica suprema lex est => blaho obce je největší zákon (zásada pro suverénní moc)
- nedojde-li k zásahu státu, hrozí, že ve společnosti převáží zásada člověk člověku vlkem
- stát má zajistit elementární svobodu jednotlivce, sám ale nesmí diskriminovat jiného jednotlivce
- základní přírodní právo - možnost svobodného člověka chránit svoje zájmy dle své vůle, svobodný jednotlivec by měl poznat formy a prostředky svých zájmů (co si může dovolit)
7. Koncepce ústavního státu
Učení o ústavním státu (o smlouvě o ústavním státu)
otázky
- osobní legitimity – jakým způsobem ustanovit lidi do pozice panovníka?
- koncentrace/dekoncentrace moci – moc v 1/více rukou
- katalogu základních práv a svobod a jejich záruk
- vztah státu a společnosti předpokládá uznání existence katalogu základních práv a svobod, stát nemůže tyto katalogy zužovat
- společnost trvá na určitých právech a svobodách a státní moc by je měla respektovat
- vznikají představy, že ústavy státu budou zakotvovat i další otázky týkající se formy vlády (kdo je subjektem moci - lid, jaké jsou vztahy mezi nejvyššími státními orgány)
→ Ch. L. Montesquieu (O duchu zákonů)
- mezi státními orgány existují vztahy v podobě trojí dělby moci moc zákonodárná, výkonná, soudní (institucionální dělení státní moci) /státní moc je jen jedna – hovoříme o dělbě moci, to ale neznamená existenci 3. mocí, jde jen o organizační záležitost/
- tato moc se projevuje respektováním dvou zásad:
- zásady inkompatibility (neslučitelnosti funkcí v jednotlivých druzích horizontální státní moci)
-zásady vzájemných brzd a vyrovnávání (takto rozdělená státní moc by měla být tvořena a aplikována tak, aby nedocházelo k jejímu zneužívání)
→ John Locke (Dvě pojednání o vládě)