Státověda
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
+ různé smíšené (semiprezidencialismus (Fr), prezidentský parlamentarismus (Chor,Por,Rus,Ukr), parlamentní prezidencialismus (Pol,Lit))
- odpovědnost: individuální, selektivní, kolektivní; racionalizovaný parlamentarismus (SRN) – konstruktivní vyslovení nedůvěry kancléři,
- kohabitace = prezident levice, vláda pravice nebo naopak
- kontrasignace = vláda odpovídá za akty hlavy státu – nutnost podpisu vlády nebo ministra
50. Westminsterský model parlamentarismu (jeho původ a vývoj)
Parlamentní republika
překonává typickou dělbu moci
parlament zaujímá vedoucí postavení v soustavě nejvyšších státních orgánů
odpovědnost vlády parlamentu
- vláda je sice jmenována prezidentem, ale podle výsledků parlamentních voleb
- vláda je závislá na důvěře parlamentu
- může kontrolovat činnost vlády
nepřímá závislost hlavy státu na parlamentu
- např. kontrasignace – jakýkoli právní akt hlavy státu potřebuje také podpis člena vlády (a ten je odpovědný parlamentu)
- je volena parlamentem
Westminsterský model – základ parlamentní formy vlády
13. století
- 1215 přijata Magna Charta Libertatum, král již nemohl vypisovat všechny daně, některé otázky musel konzultovat s velkou radou a musel uznat samosprávný status některých obcí
- panovník měl povinnost respektovat názor 25 baronů, kteří ho upozorňovali na to, že se dopouští vůči nim bezpráví (tzv. upozorňovací právo)
- od 1254 byli do velké rady připouštěni rytíři, od 1265 obce - tím se klade budoucí základ rozdělení parlamentu na Horní (Sněmovna lordů) a Dolní (Sněmovna obcí) sněmovnu
- od 1297 nemůže král vypsat daň bez rozhodnutí parlamentu (začíná platit zásada – není možno vypsat daň bez zákona, resp. rozhodnutí parlamentu)
- od této doby také začíná platit zásada „o panovníkovi v parlamentu“, tzn., že panovník není jiný státní orgán, je imanentní součástí parlamentu)
- také se vyvíjela teze „o králi v kabinetu“ (vládním orgánu), tzn., že král byl součástí vládního orgánu jako jeho imanentní prvek, ne něco, co stojí mimo
14. století
- akty panovníka požadují ke své platnosti kontrasignaci
- také se objevuje institut trestní odpovědnosti člena vládního orgánu (když nevykonával svou funkci dobře, mohl parlament navrhnout panovníkovi, aby toho člena potrestal, dokonce i trestem smrti), postupně se tato odpovědnost změnila v ústavně–právní odpovědnost (vyslovení nedůvěry místo trestu)
novověk
- parlament rozdělen na dvě komory - vládní orgán byl tvořen ze členů Dolní sněmovny
- v dolní komoře se začíná projevovat různé politické zázemí – začínají se institucionalizovat politické strany
- vláda se začala nazývat kabinetem (scházel se u panovníka v pracovně, v kabinetě)
- po Velké buržoazní revoluci se charakter kabinetu začíná radikálně měnit, Jakub II. začal sestavovat kabinet z členů Horní sněmovny, kteří získávali politickou převahu v Dolní sněmovně