Státověda
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- prosazovala se zásada, že členem kabinetu by neměl být člen Dolní sněmovny, zanedlouho byla však opuštěna a podmínkou členství v kabinetu se opět stalo členství v Dolní sněmovně
- Anna Stuartovna rezignovala na to, aby pravidelně docházela na schůze kabinetu, pověřila jednoho z ministrů, kterého nazývala prvním, aby řídil zasedání vlády
- kabinet v 18. století neustále stabilizoval svou pozici (začínal se zabývat samostatně určitou agendou a stále víc přijímal vlastní rozhodnutí)
19. století
- v 19. století se prosadil institut vyslovení nedůvěry vládě (nebyla to jen záležitost síly premiéra nebo panovníka, stal se z toho ústavní princip)
- do první poloviny 19. století tedy existovala parlamentní forma vlády
- v tomto období docházelo k rozšiřování volebního práva, posilovalo se postavení politických stran a politických vůdců (když zvítězili, tak se stali lídry parlamentní většiny, z této pozice se stávali premiéry a mohli si prosazovat své zájmy v Dolní sněmovně)
- vláda parlamentu se začíná měnit na vládu kabinetu
- v období 2. světové války byly u moci válečné kabinety, byly méně početné (početnost není svázána pravidly) a dominantní úlohu hrál premiér (jako vůdce lidu)
- od této doby se hovoří o vládě premiéra
- v mírových dobách mí kabinet 16 – 21 členů a vystupuje skutečně jako kolektivní orgán
- vnitřní kabinet: je patrnější podle osobnosti premiéra (když je premiér silnější osobnost, je vnitřní kabinet patrnější, premiér konzultuje nejzávažnější otázky jen se dvěma až třemi ministry)
- vláda (v širokém slova smyslu) se nikdy neschází na společné schůzi (dochází k individuálnímu jednání premiéra se členy vlády)
51. Neoprezidentská forma vlády
- „poloprezidentská forma vlády“, „poloparlamentní vláda“, „prezidiální parlamentarismus“
Prezident
- čl. 5: prezident je garantem ústavnosti, územní celistvosti, bezpečnosti a nezávislosti Francie
- čl. 16: jsou-li tyto hodnoty ohroženy, může prezident po nezávislé konzultaci s předsedou vlády, předsedou národního shromáždění, předsedou senátu a předsedou státní rady vydávat nařízení, které mají právní sílu zákona (ale musí respektovat ústavu, republikánský princip)
- prezident může konzultovat důležité otázky přímo s francouzským národem (může použít referendum)
- pokud by výsledek referenda dopadl v neprospěch vyhlašovatele (prezidenta), mělo by být povinností prezidenta odstoupit od svého záměru
Vláda
- v úzkém slova smyslu - Rada ministrů (tvořena předsedou vlády a 4 nejdůležitějšími ministry - financí, zahraničí, vnitra, obrany); této radě zpravidla předsedá prezident
- v širokém slova smyslu - tvořena předsedou vlády, 4 ministry a dalšími ministry resp. státními tajemníky (této vládě se někdy říká kabinet)