Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Státověda

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (235.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

64. Historické kořeny základních práv a svobod

- myšlenka základních práv a svobod má dlouhou historii a vzniká zejména tam, kde jsou hromadně potlačovány - jinou představu mohl mít otrok, jinou nevolník, mučený vězeň, jinou proletář či vězeň v koncentračním táboře

Starověké Řecko

- první historické kořeny některých z těchto práv a svobod → uvědomování si významu jedince, individuality, vlastností a ctností

- zejména šlo o hledání co nejvýhodnějších forem vlády, či moudrých vládců => znali formální rovnost občanů, právo hovořit rovnoprávně na sněmu, volitelnost úřadů, existenci opozice, veřejnou kritiku atd.

Stoikové

- řečtí (Zénon, Kleanthés) nebo římští (Seneca, Marcus Aurelius) nevytvořili koncepci základních práv, ale uvažovali o vrozených právech (i povinnostech), protože všichni lidé jsou součástí jednoho světa a mají stejný rozum

Křesťanství

- rovnost lidí je odvozena od toho, že všichni jsou božími dětmi

- poté, co církev získala mocenské pozice, opouští myšlenky majetkové rovnosti

- zůstávají rysy solidarismu, lásky, bratrství atd.

Středověk

- výrazné uplatňování privilegií poskytovaných šlechtě a městům (často dohoda panovníka a stavů, vzorem pro teorii společenské smlouvy)

→ přirozenoprávní teorie

- rozpracovaly myšlenku práva na odpor, na vzpouru, v případě, že vládce překračuje určitá pravidla => zdůvodňováno teorií dvou mečů, kdy panovník porušil své náboženské povinnosti nebo porušením

společenské smlouvy

- náboženské války vedly k postupnému uznání svobody vyznání (jeden z prvních projevů lidských práv)

- ve Španělsku vedly kolonizační války k odporu proti otroctví

Novověk

- společenská smlouva: výrazný zdroj myšlenky lidských práv; podle nich lidé svobodní a rovní mezi sebou uzavírají smlouvu o sdružení (pactum unionis) a na jejím základě se podřizují vládci (pactum subiectionis), který ale může vládnout jen v určitých hranicích; podle Locka jsou hranicemi práva na život, svoboda a majetek

- teorie dělby moci: Montesquieu v 18. století, podle něj neexistuje svoboda, pokud je moc koncentrovaná

Teorie v praxi

- projevem byly různé panovnické dokumenty, např. roku 1188 svolal Alfons IV. poprvé Cortesy (shromáždění stavů a měst) a uznal obyčejová práva obyvatel, právo na řádný proces, nedotknutelnost života, domu nebo vlastnictví, právo stavů na spoluúčast při rozhodování o válce

→ Magna Charta libertatum: 1215, původně se vztahovala jen na svobodné lidi; Jan Bezzemek uznal svobody a svobodné obyčeje Londýna, měst a přístavišť, který měly do té doby, dále stanovil, že nikdo nesmí být zatčen, uvězněn nebo vypuzen jiným způsobem než na základě zákonného soudu osob sobě rovných nebo podle zákona

→ Augšpurský mír 1555, Edikt nantský 1598

právní dokumenty s dosahem pro každého:

Témata, do kterých materiál patří