Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
z hlediska tvorby práva je možné rozlišit několik základních přístupů
→ přístup právně dogmatický: tvorbu práva zkoumá zejména
z hlediska její právní úpravy
→ sociologický přístup: zaměřuje se na společenské faktory, které
ovlivňují obsah práva
→ psychologický přístup: sleduje zejména motivy rozhodování
tvůrce práva, rozlišuje tvorbu práva mezi jednotlivcem (ministr,
prezident), malým kolektivem (předsednictvo parlamentu), velkým
kolektivem (parlament) nebo lidem
zákon ale není jen výsledkem racionální úvahy, ale výslednicí působení mnoha sil a zájmů
dalším významným pojmem je pojem samotného zákonodárce: právně je definován ústavou, kromě toho se ale na této činnosti podílí množství dalších subjektů (ministerstva, legislativní útvary, lobisté)
předmětem zákonodárství je vydávání zákonů jako právních předpisů, které tvoří základ právního řádu v právním státě, tzn. Že právní normy mají přednost před všemi ostatními
zákon je zvláštním druhem právního předpisu, který je charakterizován následujícími znaky
→ může být vydán pouze zákonodárným sborem
→ má vyšší právní sílu
→ má zvláštní předmět regulace, obsah a funkci
obsah zákona je určen ústavou, mezinárodními závazky státu a v řadě zemí i judikaturou ústavních soudů
druhy zákonů jsou určeny podle stupně právní síly (ústavní, organické, obyčejné) a podle obsahu (kodex, organické zákony, zákony – opatření, rozpočtové zákony, soukromé zákony)
systematika zákona je tvořena zpravidla následujícími složkami
→ nadpis, který obvykle obsahuje označení formy právního
předpisu, označení místa, kde jej lze nalézt v úřední sbírce a
stručnou charakteristiku obsahu
→ preambule (u významných předpisů)
→ úvodní věta
→ základní zásady
→ paragrafovaný či článkovaný text zákona
→ přechodná a závěrečná ustanovení
příprava zákona má dvě etapy
→ od vzniku legislativního záměru po předložení připraveného
návrhu zákona v podobě zákonodárné iniciativy
→ zákonodárný proces v parlamentu
zákonodárný proces v parlamentu má 4 základní stadia
→ stadium zákonodárné iniciativy: její subjekty závisí na formě
vlády (v prezidentské ji nemá výkonná moc, v parlamentní ji
nemá parlament jako celek)
→ stadium projednávání návrhu zákona
→ stadium hlasování o návrhu zákona
→ stadium vyhlášení zákona (hlava státu má zpravidla právo veta)
pro existenci zákona jsou rozhodující následující časové údaje
→ den schválení, tj.den, kterým je v parlamentu ukončeno
hlasování o návrhu s kladným výsledkem
→ den platnosti, tj. den, kdy je den zveřejněn (publikován) v úřední
sbírce k tomu určené
→ den účinnosti, tj. den, od kterého lze zákon aplikovat
pro vyhlašování zákonů se zřizuje zvláštní publikační orgán, kterým je obvykle úřední sbírka, ta je označována různě (u nás jako Sbírka zákonů), tyto sbírky plní následující funkce